Slechte inpakker? Geen paniek: rommelige cadeaus geven juist succes

Deel dit artikel:

Met kerst in het vooruitzicht wordt het weer tijd om cadeaus in te slaan. En wanneer je veel tijd en moeite hebt gestoken in het vinden van het perfecte cadeau, kan het inpakken soms een hele klus zijn. Vind je het lastig om je cadeaus mooi te verpakken?

Geen probleem! Uit een onderzoek dat verscheen in de Journal of Consumer Psychology blijkt namelijk dat dit helemaal niet erg is. Slordig ingepakte cadeaus leveren juist succes op.

Hoge verwachtingen

Cadeaus krijgen is natuurlijk hartstikke leuk. Laat staan als ze mooi ingepakt zijn. Maar met een mooi ingepakt cadeau bereik je helaas niet waar je op had gehoopt. Wanneer een cadeautje netjes is ingepakt, worden de verwachtingen van de inhoud heel hoog. We koppelen de verpakking nou eenmaal aan de inhoud. En het laatste wat je wil is dat je cadeau tegenvalt, toch?

Cadeaus inpakken

Het klinkt misschien wat minder chique, maar pak je cadeaus een keer slordig in; in een krant of in een lelijk papiertje. Dan bereik je uiteindelijk een veel beter resultaat. Uit het onderzoek blijkt dat proefpersonen vooraf een positiever gevoel kregen van een net ingepakt cadeautje. Van een slordig ingepakt cadeau kregen de ontvangers een negatiever gevoel. Achteraf waren de ontvangers echter blijer met hetzelfde presentje wanneer het lelijk was ingepakt, dan wanneer het supernetjes ingepakt was. Bij een rommelig ingepakt cadeau verwachten we namelijk niet dat er iets bijzonders in de verpakking schuilgaat.

Uitzondering

Er is alleen één uitzondering. Pak het cadeau niet te slordig in wanneer je het aan iemand geeft die je niet zo goed kent. Wanneer een presentje dán slordig is ingepakt, kan dit een negatieve wending geven aan jullie relatie. Mensen die een rommelig ingepakt cadeau van een vage kennis ontvingen, trokken namelijk snel een conclusie. Het komt dan voor hen over alsof je jullie band als onbelangrijk beschouwt. En dat zal vast niet je bedoeling zijn. Dus houd de gouden lintjes toch nog maar even achter de hand.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron |  Libelle, LINDA., Journal of Consumer Psychology
Beeld | iStock