De middagdip: hierdoor krijg je ‘m

Deel dit artikel:

Het is midden op de dag en je begint te gapen. Hoe kun je ineens zo moe zijn? Te kort geslapen? Dat hoeft niet per se de oorzaak te zijn.

Je lichaam kent een biologische klok, deze regelt het ritme waarin je je moe voelt (en dus eigenlijk zou moeten gaan slapen) en waarin je fris en wakker bent. Rond 3 uur ’s middags bereikt het ritme zijn ‘dieptepunt’; je voelt je moe en kan je minder goed concentreren. Het wordt moeilijker nieuwe informatie tot je te nemen.

Wat kun je eraan doen? Een dutje helpt! Je geeft je hersens de kans informatie te verwerken, waardoor je als je wakker bent weer verder kunt met je werkzaamheden. Pas wel op dat je niet te lang gaat slapen. Een powernap van maximaal dertig minuten werkt het best.

Hoe erg je middagdip is heeft te maken met hoeveel slaap je nodig hebt, of je goed of slecht hebt geslapen en met hormonale veranderingen. Zo hebben vrouwen in de overgang door een wisselende bloedsuikerspiegel meer kans op een middagdip.

Een powernap kan je het beste rond 1 uur ’s middags nemen (stiekem op kantoor?)

Kijk ook:

 

Lees ook:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief