koude handen voeten voorkomen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Zo voorkom je koude handen en voeten als je naar buiten gaat

Als je in de winter op de fiets stapt, zijn handschoenen en dikke sokken geen overbodige luxe. Met temperaturen rond het vriespunt liggen koude handen en voeten op de loer, en die wil je natuurlijk voorkomen. Zo doe je dat.

Met deze tips ga je goed voorbereid naar buiten.

Bloedcirculatie

Dat veel mensen – en vooral vrouwen - in de winter kampen met koude handen en voeten is niet zo gek. Je lichaam moet bij lage temperaturen veel harder werken om warm te blijven. Dat vooral uitstekende lichaamsdelen erg koud zijn, heeft te maken met de bloedcirculatie. Er gaat minder bloed richting de handen, voeten, neus en oren, maar des te meer naar essentiële organen, zoals de hersenen en je hart. Gevolg: je handen en voeten koelen buiten snel af.

Voorkom koude handen en voeten

Benieuwd wat je kunt doen om koude handen en voeten deze winter te voorkomen? We hebben een aantal (verrassende) tips op een rij gezet.

  • Open deur, maar: draag handschoenen. Kies niet alleen voor een modieus paar, maar zorg vooral dat ze warm, ademend, water- en winddicht zijn. Ook de maat is van belang. Te strakke, knellende handschoenen zijn slecht voor de doorbloeding en dat zorgt voor kou. Wil je echt genieten op de fiets? Schaf dan een paar verwarmde handschoenen aan.
  • Blijf bewegen. Goed, op de fiets is het misschien niet zo handig om je armen van het stuur te halen, maar tijdens een wandeling kun je ze prima bewegen of masseren. Beweging stimuleert de bloedcirculatie.
  • Je denkt misschien: hoe dikker de sok, hoe beter. Toch is niet zozeer de dikte, maar vooral het materiaal erg belangrijk. In wollen sokken blijven je voeten het warmst, al kun je hier ook sneller zweetvoeten in krijgen. Thermosokken zijn dan een goed alternatief.
  • Het dragen van dubbele sokken klinkt slim, maar dit werkt alleen als je schoenen daar ruim genoeg voor zijn. Zitten je schoenen te strak? Dan is het effect veel minder.
  • In gevoerde schoenen met dikke zolen krijgt de kou minder kans. Nog lekkerder is het om een warme inlegzool of voetwarmer onder je voet te leggen.
  • Kies bij een lange wandeling voor schoenen waarin je zéker geen zweetvoeten krijgt. Natte voeten koelen nog sneller af. Dat geldt ook voor te strakke schoenen. Zorg dat je je tenen nog goed kunt bewegen.
  • Draag geen strak haarelastiek om je pols, want daarmee knel je de bloedcirculatie af, met koude handen tot gevolg.
  • Staat er een winterwandeling op het programma? Stop dan een handwarmer in je handschoen. Deze kleine herbruikbare zakjes geven al gauw uren warmte af.
  • Smeer je handen of voeten in met vaseline. Zorgt voor een lekkere zachte huid én bevordert de bloedcirculatie. Zo beschermt het je beter tegen de kou.

Bron | Wandel, ANWB, Cosmopolitan

Maike AbmaGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden