Zo ga je om met angst voor het coronavirus Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Zo ga je om met angst voor het coronavirus

Nu de besmettelijkere omikronvariant van het coronavirus ook in Nederland is, de bescherming van de vaccinaties afneemt en je misschien nog niet je boosterprik hebt gehad, kun je meer angst ervaren om besmet te raken met het coronavirus. Zeker nu de feestdagen bijna voor de deur staan en je misschien wel graag met familie wil zijn. Hoe ga je daar het beste mee om?

We delen zes handige tips om dat angstige, eenzame of sombere gevoel de baas te blijven.

Angst om besmet te raken met het coronavirus

Doordat de vaccins minder goed werken tegen de omikronvariant, die nog besmettelijker is dan de deltavariant van het virus, voel je misschien weer meer angst om besmet te raken met het coronavirus dan voorheen. Zeker met de feestdagen voor de deur kan dat zorgen voor een eenzaam gevoel, omdat je sociaal contact het liefst zoveel mogelijk wil vermijden. De onderstaande zes tips kunnen helpen om daar beter mee om te gaan.

1. Weeg gevoelens tegen elkaar af

Aan Goed Gevoel adviseert klinisch psycholoog Barbara Depreeuw om een lijstje te maken met de dingen waarover je je zorgen maakt. Zet in een kolom de reële gevaren die loopt, waarbij je ook rekening houdt met de nodige bescherming, zoals afstand houden, testen en mondkapjes dragen. Voel vervolgens wat voor angstig gevoel je hierbij krijgt. Schrijf in een kolom daarnaast op wat je hier allemaal voor op geeft en voel vervolgens aan hoe dat gemis voelt. Weeg vervolgens de gevoelens die beide kolommen je geven tegen elkaar af. Volgens Depreeuw kan loslaten noodzakelijk zijn om je levenskwaliteit te behouden.

2. Praat over je gevoel

Door je angstgevoel op te kroppen, kan dit alleen maar erger worden. Daarom is het goed om je emoties en zorgen uit te spreken. Kom je er in je eigen omgeving niet uit? Dan kun je ook contact zoeken bij een professionele hulpverlener.

Ook met de feestdagen voor de deur is het goed om je twijfels uit te spreken. Het is logisch dat je kerst niet alleen wil vieren, maar als je je er niet prettig bij voelt om met meerdere mensen samen te komen, kijk dan of er alternatieven zijn. Zo kun je bijvoorbeeld voorstellen dat je kerstgezelschap van tevoren en op de dag zelf een zelftest doet. Ook is goede ventilatie in huis belangrijk, dus zorg dat er altijd een paar raampjes open staan als je bezoek krijgt. Voelt het toch niet veilig? Dan kun je bijvoorbeeld ook online een kerstborrel organiseren om elkaar met de feestdagen toch te kunnen zien.

3. Minder coronanieuws

Er is het afgelopen jaar een hele hoop coronanieuws op ons afgekomen. Zowel online als offline worden we hier continu mee geconfronteerd. Voelt dat overweldigend? Probeer dan om minder vaak te kijken of luisteren naar de berichtingeving in de (sociale) media. Kijk daarnaast alleen naar betrouwbare informatiebronnen, zodat je beter kunt bepalen hoeveel risico op een besmetting je echt loopt en hoe ernstig de gevolgen voor jou kunnen zijn. Zo kun je de angst om besmet te raken met het coronavirus wat realistischer inschatten. Je kunt bijvoorbeeld ook met de huisarts bellen als je hier vragen over hebt.

Lees ook: Dít helpt tegen een winterdip in tijden van corona

4. Zoek afleiding

Als je veel angstgevoelens ervaart door het coronavirus, is het goed om hier niet te veel in te blijven hangen. Probeer je gedachten te verzetten, door bijvoorbeeld te mediteren, sporten, lezen, een hobby uit te oefenen of iets anders te doen waar je rustig van wordt.

5. Blijf contact onderhouden

Door de angst om besmet te raken met het coronavirus kun je je sneller gaan afsluiten voor sociaal contact. De kans op een besmetting is dan wel kleiner, maar hierdoor kun je ook eenzamer worden. Probeer daarom toch contact te blijven onderhouden door regelmatig met vrienden of familie te bellen of appen. Ook is het goed om fysiek mensen te blijven zien. Houd daarbij afstand of spreek af dat jullie altijd eerst een zelftest doen en bij klachten afzeggen.

6. Mentaal fit blijven

Om te voorkomen dat je door het coronavirus naast angstig en eenzaam ook somber wordt, is het ook belangrijk om aan je mentale gezondheid te werken. Voldoende slapen, dagelijks bewegen, naar buiten gaan en gezond eten kunnen daar bij helpen. Daarnaast is het goed om structuur in je dagen te houden. Sta bijvoorbeeld elke dag rond hetzelfde tijdstip op, ga elke avond om dezelfde tijd naar bed en maak een dag- of weekplanning, zodat je overzicht en de controle houdt.

Bron | GoedGevoel, Rijksoverheid, RTL Nieuws
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden