Wie is wanneer verantwoordelijk voor een pakketje? Zo zit dat Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Wie is verantwoordelijk voor een pakketje van de buren? Zo zit dat

Het online bestellen van producten is zowel een vloek als een zegen. Ideaal als je snel iets nodig hebt en het nog even kunt bestellen als de winkels al dicht zijn, maar vervelend als blijkt dat er iets mis is. Wat kun je doen als er onderweg iets misgaat? En welke verantwoordelijkheid heb je als je een pakket voor je buren aanneemt?

Een pakket aannemen voor de buren doe je misschien weleens. Het is een kleine moeite en fijn voor je buren. Hierbij is het goed om te weten dat je wel met een zekere verantwoordelijkheid opgezadeld wordt. Dat zit zo. Bij het bezorgproces van een pakket zijn in principe drie partijen betrokken: de afzender, de bezorgdienst en de ontvanger. Als de ontvanger niet thuis is, kunnen buren daar als vierde partij bijkomen.

Verantwoordelijkheid van de bezorgdienst

In de algemene voorwaarden van PostNL staat hierover het volgende: ‘Aflevering vindt plaats op het op de zending vermelde adres, dan wel op een door de geadresseerde opgegeven ander adres. PostNL heeft in dat geval het recht om een (binnenlandse) zending zonder aanvullende dienst - met handtekening voor ontvangst of een internationale zending die niet op het (woon)adres kan worden afgeleverd - uit te reiken aan één van zijn buren.’

Dit betekent dat een pakket bij jou bezorgd kan worden als de buren niet thuis zijn. Hierbij kun je ervoor kiezen om het aan te nemen, of te weigeren. Voor je die keuze maakt, is het goed om te weten dat het vervoer en de verantwoordelijkheid van PostNL onder de vervoerovereenkomst eindigen als dit gebeurt. Oftewel: het pakketje is bezorgd en de verantwoordelijkheid ligt niet meer bij PostNL. De bezorgde spullen liggen daarmee voor rekening en risico van de koper bij de buren.

Bezorging op een andere plek

In de situatie zoals hierboven wordt een pakket afgeleverd bij de buren. Zodra het pakket bij de buren is bezorgd, ligt de verantwoordelijkheid dus niet meer bij PostNL. Dat is anders als het pakket in bijvoorbeeld een trappenhuis of op een andere plek achtergelaten wordt. “Het is niet de bedoeling dat een bezorger dat doet. Als dat tóch gebeurt en het gaat mis, dan valt dat onder de verantwoordelijkheid van PostNL,” zegt Woordvoerder Ivar Noordenbos tegen Radar. Er geldt een uitzondering: als je zelf aangeeft dat het pakket achtergelaten mag worden op een andere plek, dan ligt de verantwoordelijkheid nadat het daar bezorgd is, bij jou. Je kunt dit aangeven in de app of op de website van PostNL.

Afzender is verantwoordelijk

De grootste verantwoordelijkheid in het bezorgproces ligt bij de afzender. Deze draagt de verantwoordelijkheid voor het, in goede orde, afleveren van een pakket op de plaats van bestemming. Dit betekent in de praktijk dat de verantwoordelijkheid bij de afzender ligt totdat er een handtekening van de ontvanger opstaat. Hiervoor maakt de afzender wel een overeenkomst met de bezorgdienst.

Pakket is beschadigd

Als je een pakket aanneemt en tekent voor ontvangst, om er vervolgens achter te komen dat het beschadigd is, kun je flink balen. Hoe zit het dan met de verantwoordelijkheid? Volgens MAX Vandaag heb je juridisch gezien recht op een bedenktijd. Dit houdt in dat je meestal 14 dagen de tijd hebt om je geld eventueel terug te vragen of een nieuwe bestelling te eisen. In de praktijk ligt dit vaak wat gevoeliger, zeker als je inkoopt bij een particuliere verkoper. Hier kunnen weer andere koopvoorwaarden gelden. Controleer dus altijd of er sprake is van bedenktijd of een herroepingsrecht, voordat je een aankoop doet.

Bron | Radar, MAX Vandaag

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden