Prikangst: tips om over je angst voor naalden heen te komen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Prikangst: tips om over je angst voor naalden heen te komen

Krijg je zweethanden, knikkende knieën en slapeloze nachten bij het alleen maar dénken aan een naald in je lichaam? Grote kans dat je prikangst hebt. En daar ben je zeker niet de enige in, want volgens recent onderzoek is maar liefst één op de drie Nederlanders bang voor een prik.

Zó kom je ervan af.

1 op 3 Nederlanders heeft prikangst

De gemeente Amsterdam stuurde een tweet de wereld in, waarin de GGD meedeelde dat één op de vijf Nederlanders prikangst heeft. EenVandaag factcheckte dit, en kwam zelfs op aantallen van één op de drie uit. Behoorlijk hoge cijfers, maar volgens de onderzoekend arts Dr. Elisabeth Huis in ’t Veld ligt het wel aan welke groep je het vraagt. Bij jonge mensen ligt het getal rond haar cijfer van één op de drie, bij mensen die ouder zijn dan 50 klopt het eerste getal van één op de vijf wel. Hoe dan ook: de getallen spreken boekdelen, en laten zien dat miljoenen mensen nachtmerries krijgen van een prik.

Lees ook
Aha: zó lang duurt het gemiddeld voor je boosterprik werkt

Zo kom je van prikangst af

Zou je in het pre-coronatijdperk hooguit wanneer je een grote reis gaat maken of bloed doneert een prik in je arm gezet krijgen, lijkt het nu we al twee jaar in een pandemie zitten de normaalste zaak van de wereld om elk half jaar terug te moeten voor dé prik. Waar de een die naald gedachteloos in haar arm laat zetten, ligt de ander al weken wakker van de angst. Maar er is goed nieuws: je kunt van die prikangst afkomen met deze tips. Geldt overigens ook voor het zetten van elk ander soort vaccinatie, of voor het testen van je bloed op een allergie of ziekte. Voor iedereen met prikangst handig dus.

  • Prikangst.nl (ja, er bestaat zelfs een website voor deze angst! Je bent dus echt niet alleen) geeft verschillende therapieën om van je angst af te komen, waarbij lachgas een grote rol speelt. Klinkt gevaarlijk, is het niet. Het toedienen van lachgas gebeurt namelijk onder professioneel toezicht en zorgt ervoor dat je enkele seconden ontspant, waardoor je niet meer nadenkt over de prik.
  • Wees eerlijk over je angst. Hoe beter op de hoogte je behandelend arts is, hoe beter hij of zij met je mee kan denken hoe die prik comfortabeler gemaakt kan worden.
  • Zoek afleiding, in de vorm van muziek in je oren of een luchtig gesprek met de arts die de prik zet.
  • Focus je op je ademhaling. Wanneer deze rustig blijft, zul je merken dat je hele lichaam ontspant en de naald er makkelijker ingaat. In dit artikel lees je hoe een goede ademhaling eruitziet.

Beeld | Getty Images
Bron | EenVandaag

Leonie CollombonGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden