koud douchen Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

PREMIUM

Expert legt uit: hierom is koud douchen zo gezond (en je bespaart er ook nog mee!)

We kunnen natuurlijk bezuinigen door dagelijks korter onder de douche te staan, maar douchen onder koud water in plaats van warm helpt ook. Sterker nog, je slaat hiermee twee vliegen in één klap, want koud douchen heeft heel veel voordelen voor de gezondheid. En dat is handig nu de R weer in de maand zit.

Behalve Wim Hof hebben steeds meer mensen in de gaten dat koud baden gezond is voor je lichaam. De één na de andere buurvrouw dompelt zich in het meer, schrijft zich in voor de nieuwjaarsduik of draait de doucheknop om naar de koudestand. Koudetherapie, ook wel cryotherapie, is goed voor de weerstand, voor de geest en voor je energielevel, maar tegelijkertijd ook voor de energierekening. En je hoeft er niet eens de deur voor uit.

Voordeel 1: Een betere weerstand

“Door koud water maakt het lichaam meer rode en witte bloedlichaampjes aan, waardoor het lymfe- en cardiovasculaire stelsel beter gaan werken,” legt Minne van Woersem van Koudetraining.nu uit. “Bij mensen die dagelijks koud afdouchen is aangetoond dat er tot 29 procent minder ziekteverzuim is. De combinatie van ademhalingstechnieken en blootstelling aan koud water kan ook helpen bij het verlichten van symptomen van bepaalde ziekten. Zo hebben mensen met reuma, fibromyalgie, diabetes en andere auto-immuunziekten, maar ook mensen met hart- en vaatziekten er in veel gevallen baat bij.

Het is de combinatie van jezelf uitdagen en iets doen aan je gezondheid dat mensen over de streep trekt. Het trekt een heel breed publiek aan: van sportfanatici die grenzen willen verleggen tot oudere mensen die zich vitaler willen voelen. En nu het aantal coronagevallen weer oploopt, is het extra belangrijk om de weerstand te versterken.”

Voordeel 2: Kou als antidepressiva

Maar behalve lichamelijke voordelen heeft kou ook een positief effect op de geest. Zo kan koud water helpen om somberheid of depressieve klachten tegen te gaan. Kou activeert namelijk het sympathische zenuwstelsel en zorgt voor een toename van het stresshormoon noradrenaline in het bloed. Dit stresshormoon laat de bloeddruk stijgen, waardoor er even meer bloed naar de hersenen en spieren stroomt. Dat zorgt ervoor dat je alles net even wat helderder meekrijgt.

Minne: “Als je het koude water voelt krijgt je lichaam een instinctieve reactie, waarbij de adem omhoog schiet en de spieren zich aanspannen. Door rustig te blijven ademen geef je je lichaam het signaal dat het veilig is en ga je merken dat je lichaam het prima aan kan. Op die manier pak je de regie terug en dat komt ook van pas in andere stressvolle situaties in het leven. De kou leert je om beter te ontspannen en te concentreren.”

Voordeel 3: Goed voor de huid

Kou heeft tevens invloed op de huid. Niet voor niets wordt er in de sauna of spa gebruik gemaakt van wisselbaden, ook wel hydrotherapie genoemd. Koud water laat de doorbloeding goed op gang komen, waardoor er zuurstof bij de organen komt en het dichtslibben van vaten wordt voorkomen. Het werkt direct en kan gewrichts- of spierpijn tot drie uur lang verminderen. Bovendien worden de van nature in de huid aanwezige beschermende oliën niet zo aangetast als bij warm water, dus droogt de huid niet uit. Ook mensen met psoriasis kunnen baat hebben bij koud baden. De kouprilkkel gaat niet alleen de jeuk tegen, het versnelt tevens de aanmaak van gezonde huidcellen en vermindert zo de groei van psoriasis. Bovendien voelt de huid na een koudebad steviger aan en worden de poriën verkleind. Door koud te douchen kunnen ook klachten als vetophopingen of cellulite bovendien verminderen. Zo nu en dan de koude waterkraan wijd open heeft dus vele voordelen. Bij dertig seconden heb je er al baat bij. Minne: “Koud douchen helpt ook bij het afvallen. Wanneer het lichaam het koud heeft worden onze bruine vetcellen geactiveerd en zet het lichaam energie om in warmte. Tijdens dit proces worden de vaak ongewenste witte vetcellen verbrand.”

Bouw het rustig op

Wil je het ook proberen? Zet niet zomaar de koude kraan open. Het is belangrijk dat je het rustig opbouwt. Het hart en het lichaam moeten wennen aan de kou, dus laat eerst de polsen kennis maken met het koude water en start eerst met koud afdouchen. Begin bij het afdouchen met de benen en armen gedurende tien seconden. Bouw het vervolgens rustig op naar de billen, buik en borst naar maximaal anderhalve minuut. Dertig seconden koud douchen levert al gezondheidsvoordelen op.

Enith OostlanderGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden