Zo voorkom je een winterdip  Beeld Getty Images/Cavan Images RF
Beeld Getty Images/Cavan Images RF

De dagen worden korter: met deze tips kun je een winterdip voorkomen

Het wordt weer eerder donker, de temperaturen dalen en we krijgen steeds meer te maken met bewolking en regen: het najaar komt eraan. Weet je van jezelf dat je gevoelig bent voor een winterdip en wil je voorkomen dat je erin terecht komt? Met deze tips ga jij misschien wel fluitend de winter door.

Als je van jezelf weet dat je gevoelig bent voor een winterdip of het zelfs al een keer hebt gehad, dan weet je ook dat deze periode ervoor kan zorgen dat je je moe, neerslachtig en futloos voelt. De grauwe en donkere dagen zorgen er dan eigenlijk voor dat je nergens zin in hebt en het liefst de hele dag op bank of in bed blijft liggen. Toch zijn er veel dingen die je kunt doen om een winterdip te voorkomen, op te lossen of in elk geval minder te maken.

Tips om een winterdip te voorkomen

  • Breng veel tijd door in de buitenlucht
    Het beste kun je naar buiten gaan zodra de zon er is. Het licht in de ochtend bevat veel blauw als kleur, die remt de productie van melatonine - het hormoon dat je slaperig maakt. De blauwe kleur zorgt er dus eigenlijk voor dat je echt wakker wordt. Naarmate je dit vaker doet, zal de winterdip verminderd worden.
  • Blijf bewegen
    Wanneer je in een winterdip zit, is het enthousiasme om naar buiten te gaan niet heel groot, maar het is wel verstandig. Door te bewegen maakt je lichaam endorfine aan. Dit is een gelukshormoon dat we in de winter erg hard nodig hebben. Trek daarom je wandelschoenen aan en maak eens verre wandeling. Dat kan al een hele hoop schelen!
  • Haal het daglicht naar binnen
    Zorg ervoor dat je overdag alle gordijnen opendoet zodat er zoveel mogelijk licht naar binnen schijnt. In de avond kun je een aantal lampen aanzetten om het huis zo licht mogelijk te houden.
  • Zorg goed voor jezelf
    Het is altijd belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, maar in de winter misschien nog wel een beetje extra. Vooral vitamine D, omega-3 en de gezonde eiwitten zijn erg belangrijk in de winter. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om genoeg groente en fruit te eten om zo je lichaam gezond en sterk te houden.
  • Lichttherapie
    Werken de bovenstaande tips niet en krijg je jezelf echt niet in beweging? Dan kun je een winterdip ook behandelen met lichttherapie. Met deze therapie ga je een keer per dag zo’n tien tot vijftien minuten voor het licht van een speciale lamp zitten. De behandeling duurt meestal enkele dagen tot een aantal weken. Wil je deze therapie ook proberen? Dan is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts.

Bron | Sochicken, Artsenzorg

Sanne van De WeteringGetty Images/Cavan Images RF

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden