Zeven tips om goed voorbereid op vakantie te gaan met de elektrische auto Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

7 tips: goed voorbereid op vakantie met de elektrische auto

De vakantie staat weer voor de deur en voor veel vakantiegangers is dit de eerste keer dat ze op pad gaan met de elektrische auto. En dat brengt wel wat verschillen met zich mee, want in plaats van tanken moet je op zoek naar een laadpaal. Daarom is het verstandig om voor vertrek goed na te denken over een laadstrategie, zodat je geen uren in de rij komt te staan.

Een vakantie voorbereiden is al stressvol genoeg. Hebben we alle spullen ingepakt en hebben we de route goed voorbereid? Als je een elektrische auto hebt, kan daar zomaar een extra dilemma bijkomen: hoe komen we zonder problemen en urenlang wachten voor een laadpaal op onze bestemming? Kampioen nam de proef op de som, en ontdekte dat het in het buitenland niet altijd even goed geregeld is als in ons kikkerlandje. De hoeveelheid laadpalen in België, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg bleek te verschillen, ook tussen streken. Reden genoeg dus om ook dit goed voor te bereiden en niet zomaar de auto in te stappen.

1. Maak een laadstrategie

Een tip die Kampioen geeft, is het maken van een laadstrategie. Niets is zo vervelend als stress in de auto, omdat het dichtstbijzijnde laadpunt te ver weg is of ontzettend druk. Zeker in het hoogseizoen is het niet verstandig om met je elektrische auto op de bonnefooi de weg op te gaan. Maak daarom verschillende plannen, zoals rijden van laadstation naar laadstation waarbij je een aanzienlijke actieradius (denk aan 100 kilometer of meer) overhoudt. Die ruime actieradius zorgt ervoor dat je kunt switchen naar plan B of C, als de laadstations heel druk zijn. Zo weet je dat je speling hebt om eventueel door te rijden naar een volgend punt.

2. Vermijd drukke momenten

Zwarte zaterdag kennen we allemaal. Het is dé zaterdag dat heel Europa massaal de auto instapt en naar de vakantiebestemming vertrekt. Maar wat hier onvermijdelijk bij komt kijken, zijn enorm drukke laadpunten. Je weet dus vrijwel zeker dat je aan kunt sluiten achteraan de rij, net als de file waar je dan waarschijnlijk uitkomt. Vervelend en onnodig. Vertrek liever op een zondag of vrijdag, of als je de mogelijkheid hebt het liefst nog voor een doordeweekse dag. Je kunt er ook voor kiezen om ‘s avonds of ‘s nachts te gaan rijden, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de laadstations verlaten zijn. Ook niet altijd even fijn, zo in het donker op een verlaten plek.

3. Download apps en gebruik Google Maps

Er zijn allerlei verschillende apps waarin je de dichtstbijzijnde laadpalen kunt vinden. Download er het liefst verschillende, zodat je zeker weet dat je alle opties ziet. Houd ook Google Maps ernaast, omdat je soms een stukje van de snelweg af moet. De tankstations zitten niet altijd net als in Nederland direct naast de snelweg. Maps geeft je een realistische inschatting van de extra reistijd.

4. Maak een pitstrategie

Toegegeven, het klinkt als iets uit de Formule 1, maar het kan voor jou ook handig zijn. Je elektrische auto kun je het best laden als je ongeveer veertig tot vijftig procent acculading hebt. Waarom? Laden van veertig tot tachtig procent gaat volgens Kampioen een stuk sneller dan laden van tien tot negentig procent. Fijn voor jou, want je kunt snel weer op weg en fijn voor anderen omdat ze sneller aan de beurt zijn. Win-win dus!

5. Opladen bij je hotel en vakantiebestemming

We snappen helemaal dat je geen zin hebt in al die drukte en ook op je bestemming liever niet kilometers rijdt om de auto op te laden. Gelukkig kun je op verschillende boekingwebsites filteren op accomodaties met laadpalen. Zo kun je onderweg overnachten in een hotel met laadstation en ook op bestemming zorgen voor een laadpaal. Controleer wel even of je deze moet reserveren en doe dit als het nodig is. Voorkomt dat je alsnog extra ritjes naar andere laadstations moet maken.

6. Kijk welke laadpassen je nodig hebt

Waarschijnlijk heb je laadpassen die je in Nederland gebruikt, maar niet elke kaart kun je ook in het buitenland gebruiken. De dekking verschilt daar per aanbieder, dus het kan verstandig zijn om verschillende laadpassen te hebben. Volgens de ANWB is het verstandig om laadpassen met een complementaire dekking aan te schaffen. Bepaalde landen bieden ook lokale passen aan, waarbij je kunt kiezen voor een kaart met een abonnement of gratis kaarten met duurdere laadsessies. Voor je vakantie kan die laatste optie het verstandigst zijn. Gebruik je hem niet, dan kost het je ook niets.

7. Controleer je stekker

Je staat er misschien niet bij stil, maar sommige stekkers komen niet overal voor. Zeker als je een Chademo of Mennekes (type 2) stekker hebt, is het goed om je goed voor te bereiden. Ze komen namelijk niet veel voor en laden ook nog eens langzamer. Ook kan het slim zijn om voor de zekerheid je 230V-laadsnoer mee te nemen. Kun je ondanks de ruime actieradius toch onverwacht niet de volgende laadpaal bereiken? Dan kun je het 230V-snoer gebruiken om (heel langzaam) bij te laden bij een gewoon stopcontact. Ook kan het in bijvoorbeeld Frankrijk en Italië nodig zijn om Type 3-laadkabel bij je te hebben. Hier kan het namelijk voorkomen dat de laadpalen alleen maar de type 3-aansluiting hebben.

Bron | Kampioen, ANWB

Nynke KooyGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden