Dit zijn je rechten bij een vertraagde of geannuleerde vlucht. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Vlucht geannuleerd of vertraagd? Dit moet je weten over je rechten

Ben je van plan om binnenkort te vliegen of ben je net terug van een reis? Dan is het goed om te weten wat je rechten zijn bij een geannuleerde of vertraagde vlucht. Als jij je vlucht na 12 augustus gemist hebt door de lange wachttijden bij de securitycontrole op Schiphol, kun je compensatie krijgen.

De compensatieregeling liep in eerste instantie tot en met 11 augustus. Ook na die datum zijn vluchten geannuleerd door de aanhoudende problemen op Schiphol en dus verlengt de luchthaven de regeling. Als je vlucht tussen 11 augustus en 31 oktober vertraagd of geannuleerd is door de lange wachtrijen op de luchthaven, kun je tot en met 30 november compensatie aanvragen.

Er zijn verschillende compensatieregelingen waar je van tevoren misschien geen rekening mee hebt gehouden, maar waar je wel gebruik van mag maken. Er zijn altijd uitzonderingen mogelijk op onderstaande regels, dus neem altijd zelf contact op met de luchtvaartmaatschappij of het vliegveld vanaf waar je vliegt.

Vertraging van je vlucht

Wanneer je vlucht vertraging heeft is dat vervelend. Er zijn wel dingen waar je recht op hebt. Als je vlucht meer dan twee uur extra vertraging heeft vanaf de vertrektijd, heb je recht op verzorging. Dat houdt in dat je eten en drinken zou moeten krijgen in redelijke hoeveelheden en dat je recht hebt op twee e-mails, twee faxen of twee telefoongesprekken. Wanneer dat noodzakelijk is heb je ook recht op een overnachting en transfer.

Terugbetaling ticket bij annuleren of lange vertraging

Heeft je vlucht meer dan vijf uur vertraging? Dan heb je het recht om ervan af te zien. Je kunt dan de volledige kosten van je ticket terugvragen aan de luchtvaartmaatschappij. Die moet de kosten van je ticket dan binnen zeven dagen terugbetalen.

Door het personeelstekort op Schiphol én bij de verschillende vliegmaatschappijen, worden momenteel veel vluchten geannuleerd. Als je vlucht wordt geannuleerd of er sprake is van een instapweigering, dan kun je kiezen voor een andere vlucht of een terugbetaling van je ticket. Je hebt dan recht om te vliegen met de eerste vlucht waar plaats is. Neem hiervoor zo snel mogelijk contact op met de vliegmaatschappij, om je keuze kenbaar te maken.

Recht op schadevergoeding

In sommige gevallen heb je recht op een schadevergoeding die je aan kunt vragen bij de luchtvaartmaatschappij. We zetten die stituaties onder elkaar:

  • Wanneer je vlucht door een annulering of vertraging meer dan drie uur later aankomt op de eindbestemming door operationele redenen, dan heb je recht op een schadevergoeding. Operationele redenen zijn bijvoorbeeld technische problemen of een beschadiging van het vliegtuig door de vliegtuigtrap.

  • Ook wanneer je door operationele redenen je aansluitende vlucht mist en daardoor drie uur later op je eindbestemming komt, heb je recht op een schadevergoeding. Daarnaast heb je recht op een schadevergoeding als je onterecht geweigerd bent om in te stappen of als je vlucht overboekt is en je daardoor geweigerd bent om in te stappen.

De vergoeding

De schadevergoeding die je kunt krijgen is maximaal 600 euro. Bij vluchten tot 1500 kilometer is het 250 euro. Bij vluchten van 1500 tot 3500 kilometer is het 400 euro. Bij vluchten van meer dan 3500 kilometer met tussen de drie en vier uur vertraging bij aankomst is het 300 euro. En bij vluchten van meer dan 3500 kilometer, waarbij sprake is van meer dan vier uur vertraging, heb je recht op 600 euro.

Geen recht op schadevergoeding

Toch zijn er ook gevallen waarbij je geen recht hebt op een schadevergoeding. Bijvoorbeeld bij slecht weer op het vliegveld of tijdens de vlucht of bij een staking op het vliegveld. Verder heb je geen recht op een schadevergoeding wanneer er sprake is van:

  • Gevaar op de bestemming. Denk aan terrorisme, oorlog of wanneer er een andere reden voor een negatief reisadvies is.
  • Een beschadigd vliegtuig buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij.
  • Technische problemen door een fabrieksfout, terrorisme of sabotage.
  • Veiligheidsmaatregelen, bijvoorbeeld bij een bommelding, een verwijdering van een koffer of verwijdering van een passagier.
  • Een medisch noodgeval
  • Een besluit van de luchtverkeersleiding
  • Een geannuleerde vlucht waar je meer dan twee weken van tevoren over geïnformeerd bent
  • Zelf te laat komen voor je vlucht

Bron | Rijksoverheid.nl, rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl, Nu.nl, Schiphol

Lisa MancheGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden