Zo kun je je het beste voorbereiden op een lange vliegreis

Deel dit artikel:

Een lange vliegreis kan een behoorlijke impact hebben op je lijf; een droge huid, rusteloze benen en oorpijn komen regelmatig voor. Met deze tips om voor en tijdens je vlucht toe te passen, wordt het vliegen een stuk aangenamer…

… en stap je gewoon fit het vliegtuig uit.

Voor de vlucht

Als je een verre reis aan het plannen bent en vliegtickets wilt boeken, kun je bij het kiezen van je luchtvaartmaatschappij al bedenken hoe belangrijk je het vindt om luxe te hebben aan boord. Vlieg je het liefst zo goedkoop mogelijk? Dat kan, maar vliegen met een luxere maatschappij hoeft geen fortuin te kosten. Skytrax zet jaarlijks de beste vliegmaatschappijen van de wereld op een rij en daar kun je rekenen op goede maaltijden aan boord, betere service en meer comfort. Tot de top behoren Qatar Airways, Singapore Airlines en Emirates.

Vliegtijden

Ook kun je bij het boeken rekening houden met de vliegtijden om je jetlag zo minimaal mogelijk te houden. Vlieg je naar het westen (de VS bijvoorbeeld), dan kun je het beste laat in de avond aankomen. Dan kun je meteen gaan slapen en de volgende ochtend uitgerust opstaan. Vlieg je naar het oosten (Azië) – en reis je dus eigenlijk tegen de klok in – dan is je ritme aanpassen wat moeilijker. Als je makkelijk slaapt in het vliegtuig, zou je een nachtvlucht kunnen boeken. Dan kan bij aankomst op je bestemming de vakantie meteen beginnen. Lukt slapen in het vliegtuig niet zo, dan is een dagvlucht beter.

Uitrusten

Als je fit in het vliegtuig stapt, wordt de vlucht al een stuk aangenamer. Zorg er daarom voor dat je vóór je vlucht niet te veel inspanningen hoeft te verrichten. Voorkom ook dat je de avond van tevoren nog een wild feestje hebt of overloopt van de stress omdat je laat je koffer nog moet inpakken.

Meenemen

Bij sommige maatschappijen kun je van tevoren je eetvoorkeuren doorgeven. Als je vegetarisch eet of een speciaal dieet volgt, is dat dus sowieso slim om te doen. Je kunt ook zelf eten meenemen als je niet zo weg bent van vliegtuigmaaltijden. Vergeet ook tussendoortjes niet.

Kauwgom of snoepjes

Veel mensen krijgen tijdens het opstijgen en dalen last van hun oren. Wat je daaraan kunt doen? Slikken, gapen, de onderkaak bewegen of met een dichtgeknepen neus lucht persen. Zo ploppen je oren weer open. Stop dus altijd kauwgom of een snoepje in je tas om de onderkaak in beweging te houden.

Comfortabele kleding en steunkousen

De ene keer heb je het warm in een vliegtuig, de andere keer koud. Draag daarom meerdere laagjes kleding, zodat je altijd iets kunt uit- of aantrekken. Zorg ook voor comfortabele schoenen, want door de druk in het vliegtuig zwellen je voeten vaak wat op. Vind je het lekker om je schoenen uit de hebben tijdens de vlucht? Neem dan een paar dikke of wollen sokken mee in je handbagage. Steunkousen zijn ook een goede optie, want van urenlang in een vliegtuig zitten kunnen ook je benen opzwellen. Steunkousen zorgen voor een betere bloedcirculatie. Je koopt ze in de apotheek en ze kosten rond de 20 euro.

Slaapmasker en nekkussen

Als je even gaat liggen knikkebollen in het vliegtuig, is de kans op een zere nek groot. Neem daarom ook een nekkussen mee in het vliegtuig. Als je overdag even je ogen dicht wilt doen, is een slaapmasker fijn om het daglicht te mijden.

Oordoppen

Grote kans dat het allesbehalve stil is in het vliegtuig, dus oordoppen meenemen is ook geen overbodige luxe. Ben je bang dat dat niet genoeg is? Schaf dan een noise-cancelling koptelefoon aan.

Medicatie

Word je snel misselijk, moet je bij elke maaltijd medicatie meenemen, heb je vliegangst of denk je een slaappil nodig te hebben? Denk van tevoren na welke medicijnen je mee moet nemen en check (eventueel bij de arts) of je deze zomaar in je tas mag stoppen.

Lees ook
8x tips om je handbagage zo efficiënt mogelijk in te pakken

Tijdens de vlucht

Van lang zitten wordt niemand blij, ook je doorbloeding niet. Wil je stijve spieren en pijnlijke gewrichten voorkomen, zorg er dan voor dat je wat beweegt tijdens je vlucht. Vanuit de vliegtuigstoel kun je gemakkelijk verschillende stretchoefeningen doen, bijvoorbeeld de twist voor je schouders, borstkas en ruggengraat.

Rekken en strekken

Ga rechtop in je stoel zitten en grijp met beide handen de linkerzijkant van je stoel vast. Houd deze stretchpositie ongeveer twintig seconden vast. Herhaal aan de rechterkant. Een goede oefening voor je benen is het heffen van je voeten. Zet je hielen op de vloer, kantel je tenen zo hoog mogelijk en zet ze daarna weer terug op de vloer. Herhaal dit ongeveer tien keer. Loop ook af en toe naar het toilet om je benen te strekken.

Drink voldoende water

De lucht in de vliegtuig is droog, drink daarom zo veel mogelijk water om je vochtbalans op peil te houden. Vul desnoods je flesje steeds bij in het toilet. Laat sowieso de alcohol en de koffie staan, want deze drankjes werken juist vochtafdrijvend.

Smeren tegen een droge huid

Het is toegestaan om in je handbagage wat vloeistoffen mee te nemen. Maak hier gebruik van. Je huid heeft tijdens een vliegreis moeite om het vocht vast te houden. Daardoor droogt ‘ie snel uit en kan ‘ie er na de vlucht wat rood en vlekkerig uitzien. Smeer daarom af en toe je gezicht in met wat crème. Je huid voelt dan ook nog eens fijner aan en je voelt je bovendien meteen een stuk frisser.

Bron | Margriet, Skyscanner
Beeld | Getty Images

[margiet_leesmeer]