Vier dingen die je zelf kunt doen wanneer je last hebt van vliegangst

Deel dit artikel:

Vliegangst, ruim één op de drie Nederlanders heeft er last van. Bij twee derde van deze groep zijn de klachten zo erg dat ze helemaal nooit vliegen. De overige groep vliegt alleen als het écht niet anders kan.

Er zijn genoeg dingen die je zelf kunt proberen om over je angst heen te komen.

Vliegangst

Aerofobie, het officiële woord voor vliegangst, is eigenlijk geen op zichzelf staande angst, maar een fobie die gekoppeld is aan andere angsten, zoals bang zijn om de controle te verliezen of bang zijn in krappe ruimtes (claustrofobie). “Er ligt bijna altijd een diepere laag onder. Je moet dus datgene aanpakken wat die angst veroorzaakt. Daarna kun je pas van je vliegangst afkomen”, legt klinisch psycholoog en psychotherapeut Teije Koopmans uit. “Het kan getriggerd worden door een nare ervaring met vliegen, of een negatieve ervaring in een andere kleine afgesloten ruimte. Dat spreidt zich dan uit naar een algehele angst om zich in een afgesloten ruimte te begeven, zoals een vliegtuig. Die angstige gedachten spelen bovendien door alle spanning die een vliegreis met zich meebrengt nog sneller op.”

Symptomen van vliegangst

Vliegangst komt in verschillende mate voor. Sommige mensen voelen zich angstig, hebben last van hartkloppingen of voelen zich benauwd. Ook kun je last hebben van duizeligheid of een beklemmend of drukkend gevoel op de borst. Deze symptomen zijn mogelijk het gevolg hyperventilatie.

Tips en therapie

Wil je deze zomer gewoon eens ontspannen met het vliegtuig op vakantie kunnen? Er zijn verschillende vormen van therapie en coaching die je makkelijk en snel van je vliegangst af kunnen helpen. Wanneer je last hebt van een minder ernstige vorm zijn er ook een aantal dingen die je zelf kunt doen om je angstgevoelens tijdens het vliegen onder controle te krijgen.

1. Goede voorlichting

“Laat jezelf voorlichten”, adviseert angstcoach Mike Hoffmeister. “Google hoe een vliegtuig werkt en hoe het kan vliegen. Dan snap je beter dat het absoluut niet gevaarlijk is. Vind je turbulentie juist eng? Zoek dan op wat dit precies inhoudt. Voor veel mensen is dit al voldoende om met een zekerder gevoel het vliegtuig in te stappen.”

2. Ademhaling en voeding

Wanneer je last hebt van vliegangst, schiet je lichaam in een soort stressmodus. Je hartslag gaat omhoog en daardoor voel je je extra paniekerig. Door te letten op je ademhaling, kun je zelf invloed uitoefenen op de activatie van je stresssysteem. Dat doe je door rustig en diep adem te halen. “Het brengt je direct tot rust“, zegt Teije Koopmans. “Door je ademhaling aan te passen, geef je een seintje aan je lichaam dat je de controle hebt over je lijf.” Vermijd voor de vlucht ook suiker- en cafeïnehoudende producten. “Drink geen Red Bull of koffie en eet geen kilo’s chocola. Je hartslag is door de stress al verhoogd en door deze producten wordt dat alleen maar sterker.”

3. Afleiding

Probeer tijdens de vlucht bovendien zo veel mogelijk afleiding te zoeken. “Dat is een goede tijdelijke oplossing”, zegt angstexpert Hoffmeister. “Probeer jezelf precies zo te gedragen als je bijvoorbeeld thuis doet of in de trein. Voer een gesprek met je reisgenoot. In een gesprek kunnen gedachten niet zo snel gaan als wanneer je als een zombie voor jezelf uitstaart en je je angst alleen maar groter maakt. Eet wat, drink wat, doe een spelletje, kijk Netflix.”

Lees ook
Last van oorpijn tijdens het vliegen? Híer komt het door

4. App

Er zijn smartphone-apps – zoals Vlieg App, Calm, Flight Calmly, FlightAware – die helpen bij vliegangst. Sommige daarvan geven informatie over je vlucht of de werking van het vliegtuig, anderen geven bijvoorbeeld actuele informatie over de turbulentie. Bijna alle apps zijn gewoon beschikbaar wanneer je telefoon in vliegtuigmodus staat ingeschakeld.

Bron | NU.nl, 3 op Reis, Stichting Valk
Beeld | Getty Images