Bang voor turbulentie in het vliegtuig? Een piloot geeft tips

Deel dit artikel:

Turbulentie, daar wordt niemand echt blij van. Maar waar de een zijn ogen dichtdoet en rustig wacht tot het voorbij is, is het voor de andere een reden tot blinde paniek of zelfs de oorzaak van vliegangst.

Gelukkig is de angst goed te verhelpen.

Onderliggende oorzaken

Zo’n 30 procent van de Nederlandse en Vlaamse bevolking heeft vliegangst. Piloot en vliegangstbehandelaar Kelly Otte begrijpt waar de angst vandaan komt. Vaak heeft deze te maken met onderliggende oorzaken als claustrofobie, hoogtevrees, sociale angst en controledwang. “Je zit immers in een hele kleine ruimte, op 10 kilometer hoogte, met honderden ‘vreemde’ mensen en verder moet je je totaal overgeven aan de piloten.”

Net als een boot

Turbulentie kan deze angst versterken; dat heen en weer geschud geeft geen veilig gevoel en geeft het idee dat het vliegtuig ieder moment neer kan storten. Toch is dit niet het geval, legt Otte uit. “Lucht kan namelijk net als water geen gaten hebben, wel stromingen en golven. Een vliegtuig beweegt daar net als een boot op mee.” Bovendien zijn vliegtuigen in de meest heftige turbulentie ooit gemeten getest, en daar zijn ze prima tegen bestand.

Riem omhouden

Toch is turbulentie niet helemaal ongevaarlijk. Het is wel belangrijk dat je in je stoel blijft zitten, want je kunt een flinke smak maken als de turbulentie heftig is. “Daarom moet je je riemen altijd omhouden tijdens turbulentie”, legt Otte uit.

Midden van het vliegtuig

Slaat de paniek bij jou tóch toe bij de eerste tekenen van turbulentie? Dan zijn er een paar dingen die je kunt doen. Ten eerste kun je het beste een stoel in het midden van het vliegtuig kiezen, omdat je daar het minste last hebt van de turbulentie. “Vergelijk het met een wip. Als je op de uiteinden zit ga je veel meer omhoog en omlaag dan wanneer je in het midden plaats zou nemen.”

Afleiding

Daarnaast is het enige wat je kunt doen afleiding zoeken. Maak een praatje met de mensen die naast je zitten, zeg het alfabet achterstevoren op of luister naar muziek. Als je toch in paniek raakt, kunnen ademhalingsoefeningen je helpen. Haal diep adem richting je onderbuik, en de stress zal snel zakken.

Bron | MetroNieuws
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.