Met déze tips kom jij heerlijk slapend je vlucht door

Deel dit artikel:

Verre vakanties zijn leuk, maar die lange vluchten die erbij horen… Een paar uur lang op een krap stoeltje doorbrengen zonder beenruimte, luidruchtige passagiers en weinig te doen. Het enige wat je op zo’n moment wil, is slapen. Met deze tips wordt dat een eitje.

Je zal in een vliegtuig nooit zo lekker slapen als in je bed, maar ieder uur is mooi meegenomen, toch?

Slapen in het vliegtuig

Denk aan hoe je zelf thuis het liefste slaapt en bereid je hierop voor. Heb je graag een dekentje over je heen? Zorg dan dat je die hebt. Of neem een paar dikke sokken mee, als je snel koude voeten krijgt. Ook kussentjes helpen voor veel mensen bij het in slaap vallen.

Blokkeer het lawaai

Als je pech hebt, zit je in de buurt van een huilende baby of naast een kletsend stel – niet ideaal wanneer jij gewoon lekker wilt slapen. Vooral wanneer je net in slaap valt, word je sneller wakker van geluiden omdat je je dan nog in een lichte slaap bevindt. Zeker wanneer je iets ouder bent, want dan lig je langer in de lichte slaap. Vergeet daarom zeker geen oordopjes mee te nemen.

En ook het licht

Naast geluiden is licht één van de grootste boosdoeners voor een slapeloze vlucht. Draag daarom ook een oogmasker. Vaak krijg je deze al van de vliegmaatschappij op lange vluchten, maar het kan geen kwaad om er voor de zekerheid zelf een mee te nemen. Wat ook helpt, is jezelf aanwennen zo’n masker thuis te dragen. Dan heb je thuis ook geen last van oplichtende schermen of licht van buiten en val je makkelijker in slaap.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Maak gebruik van rituelen

Veel mensen maken gebruik van bepaalde rituelen voor ze gaan slapen: tanden poetsen, een boek lezen, een documentaire kijken op Netflix… Dit zijn allemaal dingen die je in het vliegtuig ook gewoon kunt doen. Als je deze rituelen ook daar uitvoert, is dat een signaal aan je lichaam dat je je klaarmaakt om te slapen.

Vermijd alcohol

Een glaasje wijn helpt je misschien wel om sneller in slaap te vallen, maar uiteindelijk slaap je er minder goed van. Je komt niet in je REM-slaap, waardoor je niet uitrust. Mocht je toch een glaasje alcohol willen drinken, doe dit dan zo vroeg mogelijk, zodat de alcohol weer uit je systeem is wanneer je wel wilt slapen.

Pas op met slaappillen

Slaappillen brengen je niet in een natuurlijke slaap, maar een ‘nep-slaap’; het ontspant je spieren en brengt je in een diepe roes, waardoor je de wakkere momenten niet meer opmerkt. Iedereen reageert anders op slaappillen, en je kunt er ook juist slapeloos van worden of gaan hallucineren. Probeer dit dus niet voor het eerst uit tijdens een lange vlucht, maar test thuis al een keer of je ertegen kunt.

Let op wat je eet

Hoe verleidelijk het ook is om de tijd in het vliegtuig weg te snacken, het zal wel ten koste gaan van je slaap. Je valt minder makkelijk in slaap met een volle maag, en bovendien zullen suiker en cafeïne je ook wakker houden.

Bron| Het Laatste Nieuws
Beeld| iStock

Thuis ook heerlijk uitgerust wakker worden? Dat kan met dit natuurlijke licht van deze Wake Up Light. Bestel hem hier met 45% korting.