Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Persoonlijk

Zij van Jaap Spijkers: ‘De mix van mannelijkheid en zachtmoedigheid vind ik zo aantrekkelijk’

zij-van-jaap-spijkers-de-mix-van-mannelijkheid-en-zachtmoedigheid-vind-ik-zo-aantrekkelijk.jpg

Hoe is het om de partner van een bekende Nederlander te zijn? Deze week: Actrice en scenarioschrijfster Myranda Jongeling (63), levenspartner van acteur en regisseur Jaap Spijkers (63).

“Jaap deed auditie op de Toneelschool in Arnhem waar ik al vierdejaarsstudent was. Heel even hadden we oogcontact. Meteen schoot door me heen: dat ís hem! Een magisch moment, want die gedachte had ik nooit eerder gehad en bleek dus helemaal te kloppen.”

Cursus

“Voor mij dan, want Jaap kan zich daar helaas niets meer van herinneren. Hij werd dat jaar afgewezen en ik had geen idee waar ik die blonde Mister Right kon vinden. Later heb ik met een collega een cursus opgezet voor mensen die te goed waren voor het amateurcircuit maar nog net niet goed genoeg om op school te komen. Jaap verscheen op die cursus. Daar sloeg de vlam in de pan, binnen drie maanden zoenden we en begon een romance die niet meer is opgehouden.”

Druk leven

“Wat ik aan Jaap zo aantrekkelijk vind, is de mix van mannelijkheid en zachtmoedigheid waardoor hij sterk en zacht tegelijk is. In de glorietijd van het toneelgezelschap de Trust waar we allebei aan verbonden waren, beheerste het vak ons leven. Ons werk bestond niet alleen uit scripts lezen, repeteren en voorstellingen spelen, we deden álles.”

“We verkochten de kaartjes, runden de bar, maakten zelf decors, verbouwden het theater en stonden zelf voor en na de voorstellingen de vrachtwagen in en uit te laden. Achteraf vraag ik me af hoe we dat allemaal combineerden met ons gezin, maar het ging. Nina en Olivier hebben nooit hun beklag gedaan. Voor hen was het gewoon. We zorgden er wel zoveel mogelijk voor dat we tussen de bedrijven door met hen samen konden eten.”

Afscheid nemen van jeugd

“Met tien acteurs van allemaal ongeveer dezelfde leeftijd, groeiden we met elkaar mee. Ik speelde zowel jonge blommen als stokoude vrouwen met opplak-oogleden. Tot er jonge acteurs bijkwamen die automatisch de jongere rollen op zich namen. Dat ik daardoor opschoof naar de moeder-, tante- en buurvrouwrollen vond ik best pijnlijk, maar wilde ik niet laten blijken.”

“Na de voorstelling ging ik met de jonkies mee de disco in. Ik heb nog nooit zoveel gedanst als in die periode. Stond ik weer in een kort rokje met een glas wijn in mijn hand jonger dan jong te zijn. Tot ik besefte: nu is het wel genoeg geweest. Ik vond dat een lastige fase. Afscheid nemen van mijn jeugd maar ook van de manier waarop we tien jaar lang hadden gewerkt; dat iedereen verantwoordelijk was voor alles.”

Lees ook: Zij van Jaap Jongbloed: ‘Geen van beiden hadden we verwacht de liefde van ons leven zó tegen te komen’

Scenario’s schrijven

“Ons gezelschap ging professionaliseren en ik moest de sleutel inleveren van de kostuumzolder. De zolder waar mijn personages hingen! Op dat moment brak er iets in me. Ik kreeg behoefte aan iets helemaal voor mijzelf alleen. Toen het gezelschap ophield ben ik een opleiding scenario schrijven gaan volgen. Al jaren eerder toen ik nog met vier uur slaap toekon, zat ik heel romantisch ’s nachts op de oude typemachine van mijn vader met een fles martini en een pakje sigaretten voor mijn lol scenario’s te schrijven.”

Herschrijven

“Jaap heeft één van die scripts doorgespeeld aan iemand bij de VPRO en die belde meteen. Ze vonden het hartstikke leuk, maar het moest wel herschreven worden. Ik dacht: herschrijven? Hoezo?! Het is toch klaar? Toen wist ik nog niet dat scenario schrijven per definitie bestaat uit eindeloos herschrijven.”

“Jaap is mijn eerste lezer en pikt meestal heel intuïtief de zwakke plekken eruit. Als ik hem mijn script geef ga ik achteloos neuriënd een beetje sla wassen in de keuken of ben ik zogenaamd aan het werk op de computer, maar ondertussen ben ik gespitst op signalen waaruit blijkt wat hij ervan vindt. Ik ben het niet altijd met hem eens, maar zijn oordeel is belangrijk voor me.”

Mensbeeld

“Inmiddels is het schrijven net zo’n passie voor me als het spelen ooit was. Het onderwerp blijft natuurlijk hetzelfde; verhalen over menselijke drijfveren. Al is mijn mensbeeld wel veranderd. Door de filosofen en schrijvers die ik vroeger las, dacht ik dat wij allemaal werden gedreven door ambitie, ijdelheid en jaloezie. Nu denk ik daar milder over. De meeste mensen zijn van goede wil, maar we klungelen allemaal maar een beetje aan. Wat heel fijn is, want dan houd ik stof tot schrijven.”

Midlife crisis

“Natuurlijk heb ik zelf ook niet altijd even handige keuzes gemaakt. Het is onmogelijk om zevenendertig jaar bij elkaar te zijn zonder crisissen en verliefdheden. In ons vak is het niet ongewoon, dat als je moet spelen dat je verliefd bent, dat ook echt iets in je wakker maakt. Jaap en ik hebben ook weleens op het punt gestaan om uit elkaar te gaan. Ik had een relatie met een andere man. Terugblikkend had dat meer met mezelf dan met ons te maken.”

“Ik was begin veertig en had een klassieke midlife crisis waarin ik me afvroeg of ik nog begeerlijk was voor andere mannen. Jaap reageerde fantastisch. Hij zei: ‘Als jij moet vliegen, ga dan maar vliegen, ik vang je wel weer op’. Godzijdank zijn we toen niet uit elkaar gegaan. We hebben ‘reparatiewerkzaamheden’ moeten uitvoeren en zijn daarna een nieuwe fase ingegaan waarin het gevoel van bij elkaar horen alleen maar is verdiept.”

Nieuw hoofdstuk

“Binnenkort beginnen we wederom aan een nieuw hoofdstuk: we verhuizen van Amsterdam naar de Flevopolder waar we zelf een huis hebben gebouwd. Wij hebben een enorme bak klei gekocht waar we mee aan de slag kunnen. Een stap waar we allebei heel veel zin in hebben.”

Tekst | Mieke van Wijk
Beeld | Marloes Bosch

Dit interview met Myranda Jongeling, partner van Jaap Spijkers, verscheen in Margriet 2021-28. Je kunt deze editie nabestellen via lossebladen.nl.

Ook interessant