Persoonlijk

‘Vroege vogel’ Melany: ‘Als ik zo vroeg buiten ben, voelt het alsof ik alleen op de wereld ben’

melany-brunings.jpg

De snoozeknop van de wekker gebruikt ‘vroege vogel’ Melany Brunings niet. Zij staat geheel vrijwillig voor dag en dauw op. En dat levert haar veel op!

Melany (45) staat sinds vijf maanden drie keer per week rond kwart over vijf op om te gaan hardlopen. Dat ze dit voor het goede doel doet is een stok achter de deur. “In het begin was het moeilijk. Dan ging de wekker en dacht ik: o nee, wat doe ik mezelf toch aan? Toch snooze ik nooit. Ik ben begonnen met hardlopen voor het goede doel en daarom houd ik het vol. Over een paar maanden doe ik mee aan de Dam tot Damloop. Ik laat me sponsoren. De opbrengst gaat naar mijn platform Kinderwensbloggers, waarmee ik projecten ondersteun voor mensen met een onvervulde kinderwens. Zelf heb ik zeventien jaar moeten wachten voordat ik zwanger werd en mijn zoontje verwachtte. Ik ben nooit een enorme uitslaper geweest. Daarom wende ik al snel aan mijn nieuwe routine. ’s Morgens is het heerlijk buiten. Ons dorp slaapt, het is stil en de lucht ruikt lekker fris. Alles moet nog op gang komen, waardoor er een andere energie hangt. Tijdens het hardlopen maak ik mijn hoofd leeg. Daardoor begin ik minder gehaast en gestrest aan mijn dag. Sindsdien ben ik ook een relaxtere moeder, minder perfectionistisch. Ik heb meer energie. Het geeft een gevoel van vrijheid om zo vroeg buiten te zijn. Alsof ik alleen op de wereld ben. ’s Avonds ga ik rond tien uur naar bed. Mijn man is een nachtbraker en komt pas uren later naar de slaapkamer. Dan kruipt hij naast me in bed. Gelukkig ben ik een vaste slaper, ik merk daar niets van.”

Bestaan er echte ochtend- en avondmensen?

Nou en of. Zo’n tien procent van de bevolking is een echte vroege vogel. Twintig procent kan zich rekenen tot nachtbrakers en de rest zit er zo’n beetje tussenin,
aldus onderzoek van de Universiteit van Aken. Of je ’s morgens of juist ’s avonds piekt, is voor de helft genetisch bepaald. Dat betekent dat iedereen (met enige moeite) het vroege opstaan onder de knie kan krijgen. Begin met babystapjes: zet je wekker steeds een kwartiertje vroeger, zodat het ‘afkicken’ gemakkelijker gaat. Vergeet dan niet om ook steeds iets eerder naar bed te gaan. En leer het snoozen af. Ten eerste maakt dat het opstaan alleen maar moeilijker – een pleister trek je er ook beter in één keer af -, bovendien vergroot het de kans op verslapen. Drink meteen een glas koud water na het opstaan. Met deze koude boost activeer je je lijf. Weinig vertrouwen in je doorzettingsvermogen? Plan dan belangrijke afspraken vroeg in de ochtend, als stok achter de deur.

Dit is afkomstig uit het artikel Vroege Vogels uit Margriet 2017-32. Benieuwd naar de verhalen van andere ‘vroege vogels’? Bestel editie 32 na via magazine.nl.

Tekst | Anne broekman.
Foto | Bart Honingh
Styling en visagie | Linda Huiberts

Bekijk ook

Heerlijk, baby’s die te maken krijgen met nieuwe smaken. Wat gebeurt er als het kleintje in kwestie voor het eerst een avocado proeft? Of te maken krijgt met de friszure smaak van een citroen? In onderstaande video ontdek je hoe de hummeltjes daarop reageren…

Ook interessant