Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Persoonlijk

Het social media-idee van Anneloes ging in 2020 viral

social-mediaidee.jpg

Het thuiswerken na één dag al zat, bedacht Anneloes Officier (32) met vrienden een social media-idee: het thuis namaken van een kunstwerk. @tussenkunstenquarantaine is op Instagram meesterlijk uit de hand gelopen en verkreeg internationaal succes.

Het social media-idee

Het socialmedia-idee van Anneloes ging in 2020 viral

“Het idee van @tussenkunstenquarantaine is ontstaan als gimmick onder vriendinnen. Wij wonen met z’n drieën in een Amsterdams appartement van negentig vierkante meter. Om ons minder opgesloten te doen voelen, vroeg een van mijn huisgenoten om vermaak in onze groepswhatsapp. Zo ontstond het idee om met huishoudelijk gerei een kunstmerk na te maken. Om het kracht bij te zetten, maakte ik de eerste variant, niet wetende dat deze foto later op allerlei nieuwssites zou belanden. Ik plakte een knoflookteen op mijn oorlel als oorbel, gebruikte een Ikea-placemat als groene blouse en keek een beetje ongelukkig de cameralens in. Voilà: net het Meisje met de parel, naar het werk van Johannes Vermeer. ‘#tussenkunstenquarantaine!’ reageerde vriendin Floor, als knipoog naar het tv-programma Tussen kunst en kitsch.”

View this post on Instagram

A post shared by Tussen Kunst & Quarantaine (@tussenkunstenquarantaine)

Thuis kunstwerken

“Ik deelde het op Instagram en een beetje publiciteit deed de rest: het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en zelfs het Louvre en het New York MET haakten erop aan. Ze deelden de foto met hun internationale volgers – ongelooflijk – en niet lang daarna kreeg ik op het account veertig foto’s per uur ingestuurd van mensen uit India, Noorwegen, de Verenigde Staten, Iran en Brazilië. Allemaal maakten ze thuis kunstwerken na. Vaak met hilarische creativiteit: de kont van een hond bleek perfect als neus in een Dali-kunstwerk. Complete woonkamers werden omgetoverd tot recreaties van Edvard Munchs De Schreeuw en Jheronimus Bosch’ Tuin der lusten.”

De achtegrondverhalen

“De achtergrondverhalen over de totstandkoming van de ‘kunst’ vormen voor mij een bron van plezier. Ouders die delen dat hun kinderen zich uren vermaken met kunstboeken. En leraren die het in hun lesprogramma opnemen. Bijzonder is het verhaal van een ziekenhuisafdeling in Parijs: artsen deelden de foto waarop zij Het laatste avondmaal uitbeeldden; even indrukwekkend, in de tijdsgeest waarin de zorg zo belangrijk is, als wonderbaarlijk nauwkeurig uitgevoerd. Ze schreven dat het hun de nodige afleiding bracht tijdens de pittige tijd. Voor mij persoonlijk vormt de expositie in Palais des Beaux Arts in Lille, Frankrijk, het hoogtepunt.”

Lees ook:
Kerstfanaat Sharon Heijnen trouwde op kerstavond: ‘Uiteraard met kerstliedjes en de kerstman’

Voor iedereen

“Daar worden pal naast de originele werken de Tussenkunstenquarantaine-varianten tentoongesteld. De kracht van ons social media-idee, @tussenkunstenquarantaine is dat iedereen kan meedoen. Je hoeft echt geen kunstkenner te zijn om een bekend schilderij na te maken. Het is juist leuk om op een andere manier naar de schilderijen te kijken en daarmee te spelen. Het account heeft een haast therapeutische werking voor mij en vele anderen gehad, zo blijkt uit de tientallen reacties onder elke post. Telkens weer word ik verrast met grappige inzendingen en is mijn inbox gevuld met lieve en positieve berichten van over de hele wereld. Bijzonder hoe mensen in een tijd van isolatie verbinding kunnen vinden.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Dit artikel verscheen eerder in Margriet 2020-53. Je kunt deze editie nabestellen via magazine.nl.

Tekst | Nicole Gabriëls
Beeld | privéfoto, Instagram

Ook interessant