Persoonlijk

Alexandra over ‘Sorry we missed you’: ‘Door deze film klaag ik niet meer’

Klaag je de afgelopen tijd veel? Hé, doen we allemaal weleens. Maar volgens Alexandra, is het dan een heel goed idee om naar Sorry we missed you in de bioscoop te gaan.

Sorry we missed you gaat over Ricky en Abby, die met hun tienerzoon en elfjarige dochter in Newcastle wonen. Ze werken snoeihard om een beetje rond te kunnen komen.

Strenge regels

Wanneer Ricky als franchisenemer kan gaan werken voor een postorderbedrijf, denkt hij daarmee wat extra financiële ruimte te kunnen krijgen. Maar het contract kent heel strenge regels. Als hij de pakketjes niet op tijd aflevert (om welke goede reden dan ook), krijgt hij een gigantische boete. De werkdruk is hoog en dan gaat het mis.

Geen tijd voor de kinderen

Abby werkt in de thuiszorg en maakt ook lange dagen. De reistijd met de bus krijgt ze niet vergoed, alleen de tijd die ze daadwerkelijk bij haar patiënten doorbrengt. De druk om rond te komen ligt zo hoog, dat er heel weinig tijd is voor de ouders om zich met hun kinderen te bemoeien. Hoe graag ze dit ook willen en hoezeer de kinderen dit ook nodig hebben.

Waarschuwing

De film laat de struggle zien die veel Britse gezinnen in de arbeidersklasse hebben door het heersende economische systeem. Eigenlijk zouden we allemaal naar deze film moeten kijken, inclusief alle politici. Als waarschuwing. Persoonlijk zorgt het zien van de film ervoor dat ik niet zo snel meer zal klagen over ‘te weinig geld’ of ‘te weinig tijd’.

Aanrader

Aangrijpend zijn de scènes in het gezin, waarbij de lieve dochter het gewoon gezellig wil hebben met haar ouders en broer, maar dit door alle stress toch telkens niet lukt. En moeder Abby die zo lief is voor de bejaarden die ze bezoekt en verzorgt. De ouders krijgen ook te maken met een opstandige tienerzoon. En hoe graag ze het ook goed willen doen, het systeem geeft ze bijna geen lucht om eens als gezin tot elkaar te komen. Af en toe, tussen de feelgoodfilms door, is het goed om eens even zo’n bijzondere, indrukwekkende film te zien als Sorry we missed you, die nu in de bioscoop draait. Dus ga, zou ik zeggen!

Alexandra Holscher (53), eindredacteur, is getrouwd en moeder van drie kinderen (16, 19 en 21). Naast haar werk is ze mantelzorger voor haar moeder van 93. Om te ontspannen doet ze aan yoga, bootcamp en zingt ze in een koor. Ze houdt van films kijken en ‘met haar handen bezig zijn’.

Meer blogs van Alexandra lezen?
Dat kan hier!