Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Persoonlijk

Nienke: ‘Inmiddels zitten de kinderen van oud-leerlingen in de klas’

hr_m37-bevlogen-in-het-onderwijs-nienke_3613.jpg

Nienke Naberman (58) heeft haar liefde voor het onderwijs echt van huis uit meegekregen. Deze zomer werkt ze 37 jaar op dezelfde basisschool, daardoor zitten de kinderen van haar oud-leerlingen alweer bij haar in de klas.

“Het allermooist is als ’s morgens de schooldeuren opengaan en alle kinderen op hun eigen manier binnenkomen. Mijn dag begint met hun stralende ‘goedemorgen juf!’”

‘Het onderwijsbloed stroomt rijkelijk’

“In onze familie stroomt het onderwijsbloed rijkelijk. Mijn ouders, broers, ooms, tantes, een neef en nicht werken of werkten allemaal met veel plezier in het onderwijs. Dat ik juf wilde worden, was als kind al heel vanzelfsprekend. Ik houd van de dynamiek op school. Elke dag is anders, terwijl er tegelijkertijd een heerlijke vanzelfsprekendheid heerst. Het is vooral het blije en onbevangene wat kinderen met zich meebrengen dat me blij maakt. Als leerkracht kun je het verschil maken door oog te hebben voor het individuele kind én de groep. Het is aan ons om met kennis en kunde, maar ook met warmte en passie, de talenten van de kinderen in het licht te zetten en te laten groeien. Voor mij de meest dankbare taak.”

Lees ook:
Henk: ‘Ik ben bijna 2 meter en had op mijn vorige school de bijnaam GVR’

Kinderen van oud-leerlingen in de klas

“Ik werk al zó lang op deze school, dat we inmiddels de kinderen van onze oud-leerlingen verwelkomen. Van de kleuters tot groep 8, ik heb op alle groepen gestaan. Vervolgens werd ik adjunct-directeur en ging ik daarnaast rekenles geven op de pedagogische academie (pabo). Nu ben ik al jaren intern begeleider. Kinderen horen gelijke kansen te krijgen en op te groeien in een stabiele thuissituatie. Helaas is dat niet vanzelfsprekend. Daarom moeten wij er alles aan doen om school voor iedere leerling een fijne en veilige plek te laten zijn. Waar wordt geleerd, gespeeld en plezier gemaakt, maar ook waar wordt gepraat over je gevoel en je mening.”

Veel stappen gezet

“Naast schoolse vaardigheden zijn aandacht voor creativiteit en beweging ontzettend belangrijk voor een kind om zich in balans te kunnen ontwikkelen. In 37 jaar onderwijsontwikkeling zijn er veel stappen gezet naar beter. Er zijn bijvoorbeeld meer mogelijkheden tot het bieden van maatwerk door extra ondersteuning.”

Onderwijs tijdens de lockdown

“De twee grootste veranderingen die ik zie, zijn de toename van het aantal gescheiden gezinnen en de intrede van de digitale wereld. Dan denk ik natuurlijk ook aan de lockdown. Het afstandsonderwijs bracht ons in alle huiskamers. Al die ouders, die normaal al 25 ballen op een dag omhoog houden, hadden er nu plotseling wel honderd. Ik heb daar grote waardering voor en ook voor al die collega’s die plotseling online onderwijs moesten geven. Wat waren we blij toen de kinderen weer naar school mochten.”

‘Cadeautjes, dat zijn ze’

Niets gaat boven een lachende, levendige groep basisschoolkinderen. Soms word ik zomaar toegezongen door groep 8 en laatst werd ik door een aantal kleuters uit mijn kantoor gehaald. ‘Juf, kom eens mee, we hebben iets voor jou.’ In de bouwhoek stond een grote doos waar een kind uit sprong en zijn armen om me heen sloeg. ‘Ik ben je cadeautje,’ zei hij met de meest vertederende lach. Cadeautjes, dat zijn ze. Elke dag weer.”

Tekst | Caroline van Mourik
Fotografie | Marloes Bosch

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nu op Margriet.nl: nieuwe afleveringen van ‘Mijn verhaal’ de podcast! In dit tweede seizoen van de indrukwekkende podcastserie gaan we wederom in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Met verhalen over verlies, bijzondere liefdes en ingrijpende ervaringen. Beluister vanaf 1 september iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.

Ook interessant