Persoonlijk

Opruimcoach Marianne: ‘Een vol huis, is een vol hoofd’

opruimcoach-opruimen-rommelig-huis-margriet.jpg

Marianne Bodenstaff besloot na een reorganisatie op haar werk een compleet nieuwe weg in te slaan. Ze werd opruimcoach. Een Nederlandse Marie Kondo.

Marianne: “Dat ik blij word van alles wat met plannen en organiseren te maken heeft, zat er al jong in. Ik was altijd in de weer met to-dolijstjes. Want heerlijk om overzicht en structuur te hebben en nóg fijner om de punten op mijn lijstjes te kunnen afstrepen.”

Plannen en organiseren

“Ook mijn huiswerk plande ik nauwkeurig, zodat ik steeds rúim op tijd klaar was en nooit voor verrassingen kwam te staan. Niemand legde me dit op, het was voor mij een natuurlijke en relaxte manier van werken, waarover ik toen verder niet zo nadacht. Later in mijn werk zocht ik wel bewust en nadrukkelijk naar werkzaamheden waarin ik lekker veel kon plannen en organiseren.

Zo ben ik jarenlang bladmanager geweest, verantwoordelijk voor het ontstaan, maken en uitgeven van een klantenmagazine. Hierbij moest ik collega’s aansturen met soms heel andere prioriteiten, taken en verantwoordelijkheden dan ik, maar mede dankzij mijn benadering lukte het ons samen elke keer weer om het magazine op tijd bij de drukker te krijgen. In zestien jaar tijd werd de deadline niet één keer verschoven.”

Opruimcoaching

“En toen kwam er een reorganisatie – wat ik zag als iets vreselijks, maar wat uiteindelijk mijn redding werd. Ik kon nu namelijk opnieuw beginnen, een nieuwe start maken. En dat zag ik zeker wel zitten toen ik hoorde over opruimcoaching: het leek me geweldig om mijn planning- en organisatietalent te kunnen delen met mensen die soms de wanhoop nabij zijn vanwege een ongestructureerd huishouden. Ik besloot mijn eigen bedrijf hierin te starten.”

Lees ook: Mijn verhaal: ‘We gedragen ons als vervelende bemoeials’

Schaamte

“En terwijl ik dat vormgaf, merkte ik al snel dat er een behoorlijk taboe heerst op het niet opgeruimd krijgen en houden van je eigen huis. ‘Iedereen kan toch opruimen?’ is het idee. Daar hulp bij vragen is daarom een grote stap voor veel mensen. Bovendien raken deze mensen steeds meer sociale contacten kwijt, omdat ze vanwege schaamte steeds minder vrienden en familie thuis uitnodigen. En ze ervaren veel stress, want een vol huis is een vol hoofd.”

Taboe doorbreken

“Ik hoop eigenlijk met mijn verhaal iets van dat taboe te kunnen wegnemen. Het kan iedereen gebeuren in een bepaalde periode in zijn/haar leven dat het overzicht even zoekraakt. Bijvoorbeeld na het overlijden van een dierbare, na ontslag, ziekte, een burn-out of scheiding. Andere dingen dan het huishouden vragen dan veel aandacht en voor je het weet, zie je door de bomen het bos niet meer. Hulp vragen is dan heel normaal, vind ik, net als in andere situaties waarin iets niet lukt. Met een luisterend oor, praktische tips en een duwtje in de rug ben je vaak zó weer op de rit.”

Dit artikel verscheen eerder in Margriet 2020-04
Je kunt deze editie nabestellen via MAGAZINE.NL >

 

 

 

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant