Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Persoonlijk

Het kerstgevoel van Karin Bloemen en haar vriendinnen

karin-bloemen.jpg

Warmte, dat is een woord dat bij kerst past, maar zeker ook van toepassing is op Karin en haar vriendinnen. Meteen al bij binnenkomst in de fotostudio voor de 
fotoshoot in deze Margriet wordt dat 
duidelijk. Omhelzingen, zoenen, en veel gelach. Zes vrouwen, alle zes anders. De een werkt als fysiotherapeut, de ander runt een hotel, weer een ander is coach. “Maar we komen allemaal uit hetzelfde waswater, hoor,” zegt Karin. De grote, bombastische theatervrouw valt in deze groep niet op. Ze is één van hen. Bij hen kan ze, zoals ze zelf zegt, Karin-Karin zijn. “Ik ken deze vrouwen al eeuwen. Ik ben met ze opgegroeid, groot geworden, vrouw geworden. Voor hen ben ik geen artiest maar gewoon Karin. Je kunt je bijna niet voorstellen hoe ontzettend fijn en belangrijk dat voor me is.” “Dat staat je niet,” roept een vriendin als Karin een jurk uit het rek pakt en aantrekt. “En ze zijn ook zo godsgruwelijk eerlijk hè,” roept Karin theatraal.

Kerst vieren is wel lastig als je moet 
werken.
“Ach, het is ook gewoon zoals het is. En mijn vriendinnen weten niet beter. Je kunt ook andere momenten kiezen om het samenzijn, waar kerst om draait, te vieren. Marnix (haar man en begeleidende gitarist Marnix Busstra, red.) en ik zijn heel erg van het vieren wat er te vieren valt. Elke zomer geven we een groot feest. Omdat we dan jarig zijn en onze trouwdag vieren. Dat is dan onze kerst met vrienden, haha. Gewoon lekker in de zon. Dan bak ik mijn beroemde appeltaarten voor de hele goegemeente.”

Hoe belangrijk zijn deze vrouwen voor je?
“Wij zijn samen zonder oh’s en ah’s en adoratie. Dat is heel bijzonder hoor. Dat kan niet iedereen. Er zijn zelfs familieleden die vragen of ik op hun verjaardag kom omdat hun vrienden dat zo leuk vinden. Daar kunnen ze niks aan doen, maar zorgt er wel voor dat ‘de artiest Karin’ zo aanwezig is. Daarom vind ik het zo leuk met deze vrouwen. Met hen ben ik helemaal mezelf, met al mijn mooie en minder mooie kanten. Met mijn zorgen, twijfels, fouten. Ik kan onbedaarlijk met ze lachen, maar als ik moe en chagrijnig ben is het ook goed. Bij hen hoef ik niet te schakelen tussen de theaterversie en mezelf. De 
theaterversie willen ze ook helemaal niet. Die is te groot, te veel, te aanstellerig. En die theaterversie is heel erg eenrichtingsverkeer; op het podium ‘zend’ ik alleen maar. Bij hen wil ik juist horen hoe met hén gaat en met hun kinderen en hun werk. Ik wil vrouwendingen met ze 
bespreken, zoals de overgang. Bij hen 
kan ik ook toetsen of mijn leven nog een beetje klopt bij de rest van de wereld. Juist omdat er geen ruis tussen ons is.”

‘Ik moet me echt inhouden als ik met kerst het 
huis versier’

Welk woord schiet je te binnen als je aan deze vrouwen denkt?
“Eerlijkheid. Dat is wat ons allemaal bindt. Zij zijn eerlijk tegen mij, ik ben eerlijk tegen hen. Ze zeggen het als ze het niks vinden wat ik doe. Soms zien ze een voorstelling van mij en dan zeggen ze: ‘Dat sloeg nergens op.’ Dat vind ik heerlijk om te horen. Hun mening is ontzettend 
belangrijk voor me. Letteke heeft dat 
eigenlijk al haar hele leven gedaan. Als ik mijn proefwerk Duits verpestte zei ze: ‘Je bent lekker bezig, hè?’ Daar had ze de pest in. Omdat ze wist dat ik het kon. Zij was de enige die in mijn jeugd tegen me zei: ‘Hallo, wil je er wel even bijblijven.’ Thuis werd dat niet tegen me gezegd en dus vond ik het extra fijn dat Letteke dat 
wel deed.”

Je nieuwe theatershow heet Volle bloei. Zou je de fase waarin je nu zit op die 
manier omschrijven?
“Als je in volle bloei bent, ben je op je best. Ik kan voluit zingen met alle techniek en ervaringen die ik heb geleerd, ik kan voluit vrouw zijn omdat ik niet meer hoef te pleasen, ik kan voluit moeder zijn omdat ik kan loslaten. Het mooie van deze levensfase is dat ik mag zeggen wat ik wil. Ik hoef niet meer de schijn op te houden. Ik word daardoor wat minder aangepast; ik heb het wel gehad met iedereen voor laten gaan en altijd maar vriendelijk en dienstbaar te zijn. Nu denk ik: nu ík. Ook met mijn dochters is dat zo. Soms zeg ik tegen ze: ‘Nu moet je me even met rust laten.’ Dat is ook volle bloei, je plaats innemen. Of opeisen eigenlijk meer. Maar uiteindelijk gaat de show meer over carrière, keuzes maken en ambities. Door het televisieprogramma Maestro ontdekte ik bijvoorbeeld 
waarom ik bepaalde keuzes in mijn carrière heb gemaakt. Dat komt terug 
in de voorstelling.”

Wat heb je precies ontdekt?
“Toen ik vijftien, zestien jaar was zong ik klassiek: Bach, Schubert, Verdi. Mijn zangleraar was ambitieus. Hij vond dat ik een makkelijke stem had en liet me alles zingen. Toch koos ik niet voor klassiek. Het was óf het conservatorium óf ik wilde de nieuwe Jasperina de Jong worden. Ik koos heel duidelijk voor de lichte kant, voor dat wat mijn leven vrolijker maakte. Klassiek was zwaar en serieus, dacht ik. Door mijn deelname aan Maestro merkte ik hoe bang ik voor die klassieke, zware kant was. Het is gewoon veel te veel. Veel te emotioneel. Ik ben gelijk een wrak; 
het overspoelt je als het ware. Pas toen wist ik waarom ik niet voor klassiek heb gekozen. Ik heb lang rondgelopen met de vraag wat er aan ten grondslag lag, aan die keuze. Hoe werkte dat bij mij?”

Karin Bloemen staat dit jaar in The Christmas show op 23, 24 en 26 december in Ziggo Dome. Ook treedt ze samen met het Residentie Orkest op tijdens nieuwjaarsconcerten: 6 januari in het Haagse Zuiderstrandtheater en 7 januari 
in De Goudse Schouwburg. Haar theatershow Volle bloei 
is vanaf 25 januari in het theater te zien.
Kijk voor meer informatie op karinbloemen.nl.

tekst: saskia smith
fotografie: iris planting

Dit is een gedeelte uit het interview met Karin Bloemen en haar vriendinnen. Het volledige interview lees je in Margriet 52-2016. Dit nummer nabestellen? Dat kan bij Tijdschrift365.nl of via Blendle.

Lees ook:

Lies Visschedijk: ‘Ik heb me voorgenomen om er dit jaar vól in te gaan’
Isa Hoes en Medina Schuurman: ‘Pak het leven, ga erin staan met hart, ziel en zaligheid’
Martijn Fischer: ‘Ik zie er best stoer uit, maar heb een hart van peperkoek’

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant