Huisarts hoge werkdruk Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Huisarts Lydia over hoge werkdruk: ‘We moeten nee leren zeggen’

Huisartsen staan al lange tijd onder druk. Onder andere het personeelstekort en het uitdijende takenpakket, zorgen ervoor dat huisartsen niet weten of ze dit werk over vijftien jaar nog wel kunnen en willen doen. Dat blijkt uit een onderzoek van het journalistieke collectief Spit voor De Groene Amsterdammer en Trouw.

Huisarts Lydia Voorkamp (56) heeft een eigen praktijk in Den Haag. Ook zij ervaart een hoge werkdruk waardoor ze niet altijd meer plezier heeft in haar werk.

Geen assistentie

Uit het onderzoek blijkt dat huisartsen hun vak zwaar vinden. Dit komt onder andere door het gebrek aan ondersteunend personeel. Dat is ook het grootste probleem in de praktijk van Lydia. “Sinds vorig jaar zomer heb ik geen vaste assistentie meer. Ik heb nu met afwisseling één tot twee keer in de week een assistente en voor de rest doe ik het allemaal zelf. Op langere termijn is dat niet vol te houden.”

Extra taken

Lydia neemt al extra taken op zich in haar praktijk, omdat er geen vaste assistent is. Alleen daar blijft het niet bij. Het takenpakket blijft zich opstapelen. Zo is de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) veranderd, waardoor er meer mensen bij de huisarts terechtkomen. “Alleen een psychiatrische aandoening wordt nog vergoed. Mensen met andere psychische klachten komen daardoor naar de huisarts. Denk bijvoorbeeld aan een burn-out of relatieproblemen. Dit zijn niet per se eenvoudige problemen, maar het is geen ‘echte’ psychiatrische stoornis.”

Ook patiënten met chronische zorg komen naar de huisarts. “Het gaat om mensen met bijvoorbeeld suikerziekte, hart- en vaatziekten en longziektes die vroeger bij de specialist onder behandeling waren. Dit zijn ook allemaal extra taken.” Lydia merkt dat er overal problemen zijn in de zorg, waardoor de wachttijden ook toenemen. In die wachttijd wenden de mensen zich dan weer tot de huisarts voor hulp. “De GGZ in Den Haag had onlangs een opnamestop door de drukte. Nu zijn er ook hele lange wachttijden waardoor de patiënten alsnog bij de huisarts terechtkomen. We moeten nee leren zeggen, want dit kan zo niet langer.”

Telefoontjes met klachten

Uit eerder onderzoek van EenVandaag bleek ook dat de huisartsenposten in Nederland overbelast zijn. De telefonische wachttijden kunnen soms zelfs oplopen tot 55 minuten. Lydia ervaart dit ook bij de huisartsenpost. “Er is een trend in de maatschappij waarbij mensen sneller bellen, terwijl het soms niet altijd nodig is”, legt Lydia uit.

Huisartsenposten kampen met een personeelstekort en dan wordt er aan huisartsen gevraagd om extra diensten te doen. “Ondertussen blijven de patiënten wel bellen voor alles. Vandaag had ik een patiënt met terechte klachten in de praktijk en hij vertelde dat hij gisteravond de huisartsenpost had gebeld, maar had opgehangen vanwege de lange wachtrij. Toen dacht ik: was jij er maar wel doorheen gekomen.”

Huisvesting

Op dit moment zit Lydia in onderhuur bij een collega. Ze zou dit graag anders zien, maar dat is op dit moment niet haalbaar. “Het is voor ons twee te klein en te duur. We hebben wel een pand gezien, maar dat moet voor veel geld verbouwd worden en daar hebben we het budget niet voor.”

Het budget dat Lydia heeft voor huisvesting is 18.000 euro per jaar. Daar kun je een pand van huren of kopen, het inrichten en de vaste lasten van bekostigen. “Doordat je nu meer personeel nodig hebt en dus ook meer ruimte, ga je dat niet redden met dat budget.”

Oplossing

Volgens Lydia is er niet één oplossing voor dit probleem. “Er zijn overal in de zorg problemen en deze komen uiteindelijk bij de huisarts terecht, omdat dit de enige plek is waar de mensen nog terecht kunnen. Als die problemen worden opgelost, dan is de druk op de huisarts minder.” Lydia zelf daarentegen zou al erg geholpen zijn als ze goede ondersteuning zou krijgen van assistentes in haar praktijk. Alleen hoe pak je dit tekort aan? Lydia ziet daar wel een langere termijn oplossing voor.

“Ik denk dat het vak van de assistent opgewaardeerd moet worden. Het is op dit moment een MBO opleiding. Veel mensen zien het als een opstapje naar bijvoorbeeld praktijkondersteuner. Een goede assistente heeft echt HBO denkniveau, dus als ze meer bevoegdheden krijgen en ook daarna worden betaald, dan neemt misschien het aantal assistentes wel toe en dat is denk een stap in de goede richting”, aldus Lydia.

Bron Eenvandaag, Nu.nl

Sanne van De WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden