Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Persoonlijk

Henk Westbroek tourt met Nederpop All Stars: ‘Vroeger werd er toch echt betere muziek gemaakt’

nederpop-all-stars.jpg

Weet je nog, toen ineens, in het begin van de jaren tachtig, Nederlandse bands de hitlijsten bestormden? Doe Maar, Toontje Lager, Frank Boeijen Groep, Het Goede Doel; iedereen zong hun aanstekelijke, dansbare en tikje rebelse liedjes mee.

Voor iedereen die zich de jaren tachtig nog levendig kan herinneren weet meteen waar we het over hebben als we Stiekem met je gedanst, Vriendschap, De Bom en Over de muur roepen. Eindelijk waren er liedjes die we begrepen en we woord voor woord ongegeneerd konden mee blèren. Nederlandse liedjes die bij de tijdsgeest pasten en zo kenmerkend voor die tachtiger jaren waren.

Nederpop All Stars

Nederpop All Stars, een band van door de wol geverfde muzikanten, die hun sporen in de Nederpop ruimschoots hebben verdiend, speelt nu in het theater al deze nummers (en meer!). Ze nemen je mee op een muzikale road trip langs legendarische Nederpopklassiekers en vertellen smeuïge verhalen van onderweg. Dit jaar is hun vaste gast tijdens hun tournee Henk Westbroek, zanger van Het Goede Doel.

Deze band, die hij samen met componist Henk Temming oprichtte scoorde grote hits met nummers als Vriendschap, Ik Dans Dus Ik Besta, Nooduitgang en België. Nummers die, zoals hij zegt, altijd bij hem zijn blijven horen, ‘Zeg maar gerust dat ze aan me kleven, hoor’, ook al schreef hij talloze andere liedjes – onder andere het prachtige Zelfs je naam is mooi. En toch wordt hij blij als hij met de Nederpop All Stars op het podium staat. ‘Theater is een mooie plek om dit soort nummers te zingen. Dat hebben wij met Het Goede Doel eigenlijk nooit gedaan.’

Breng het je ook een beetje terug in de tijd?  

‘Ja en nee. Ik ben deze nummers altijd blijven zingen, dus ik ben altijd een beetje bij die tijd gebleven. Of die tijd is met mij meegereisd, zo kun je het natuurlijk ook zien. We zingen tijdens deze tournee ook de minder bekende liedjes van Het Goede Doel, zoals Een eigen huis. René Froger had een hit met dat nummer, maar dat is dus oorspronkelijk van ons. We spelen het nu met een reggae-sausje, een beetje zoals Doe Maar het zou doen. Dat is het leuke van met deze band op het podium staan, we kunnen het een beetje los spelen allemaal, grapjes uithalen, dingen uitproberen. Dat is ook het allerleukste van muziek maken, gewoon een beetje klooien met elkaar.’

De jaren tachtig was een bloeiperiode van Nederlandstalige muziek, heb jij daar een verklaring voor?

‘Het waren dé jaren van de nederpop, een periode waarin Nederlandse bands kwaliteitspop maakten. Nummers die met veel aandacht werden gemaakt, niet alleen wat betreft de muziek, maar ook de tekst. Het mocht een scherp randje hebben en verder gaan dan ‘ik hou van jou en de lucht is blauw’. Ik denk dat mensen dat hebben gevoeld, dat het nummers zijn die ergens over gaan, waar over na is gedacht, die een bepaalde authenticiteit hebben. Nederlandse muziek kreeg toen ook pas echt een eigen ‘smoel’. En er was veel aandacht voor op radio en televisie, ook niet onbelangrijk. Vergeet niet dat toen de twee enige manieren waren om luisteraars te bereiken. Het werd uiteindelijk massaal omarmd, mensen hielden van het Nederlandse lied.’

Die kwaliteit, mis je die in de hedendaagse muziek?  

‘Soms wel. Vroeger, en ik klink nu ongetwijfeld als een oude, norse man, werd er toch echt betere muziek gemaakt. Veel jaren tachtig nummers zijn legendarisch. De Bom van Doe Maar was ongekend nieuw. Een maatschappelijk geëngageerd nummer op zo’n manier brengen had nog niemand gedaan. Ik denk dat het grootste verschil met nu is dat er ruim tijd werd genomen om nummers te maken. En die tijd was er ook. Met Het Goede Doel zaten we vaak weken aaneen in de studio. We konden dingen uitproberen, testen, het was een heel groot creatief proces. We wilden bijvoorbeeld een keer het geluid van heipalen aan het begin van een nummer. De volgende ochtend stonden we heel vroeg met een cassetterecorder op een bouwplaats om dat geluid op te nemen. Dat is nu niet meer voor te stellen, dat je dat op die manier doet. Maar zo werden al onze nummers gemaakt, met veel creativiteit en aandacht. Nog steeds kan ik denken: ‘dat hebben we toen echt heel goed gedaan.’’

Hadden jullie het succes ook verwacht?

‘Welnee, dat zagen we helemaal niet aankomen. In 1979 was er een festival: Pop in je Moerstaal. We stonden daar met onder meer Doe maar en Het Klein Orkest. Er waren geloof ik 32 betalende bezoekers. Twee jaar later speelden we er weer en stonden we voor 3000 mensen te spelen. Ineens vond iedereen het leuk.’

Vriendschap heb je met Nederpop All Stars in een nieuw jasje gestoken.

‘We hebben er een wat meer up tempo versie van gemaakt, met een rap over social media erin. We wilden laten zien dat het begrip vriendschap an sich niet is veranderd, maar wel hoe we er tegenaan kijken. Door social media lijkt tegenwoordig alles om likes te gaan.’

Hoe is dat nummer destijds eigenlijk tot stand gekomen?

‘Door hartzeer. En vriendin van me ging aan de loop met een ander en dat vond ik vreselijk. En ja, wat kun je dan beter doen dan er een liedje over te maken? Liefde is een eeuwige bron voor tekstschrijvers. Het nummer is geen standaard liedje, mensen konden het toen ook niet zo goed plaatsen. Cabaretier Freek de Jonge vond het een heel raar nummer en ging er tegenin. Dat vonden we dan wel weer grappig. Het is ook wel een beetje de tragiek van het repertoire van Het Goede Doel, mensen werden kwaad om dat wat we maakten. Het nummer In het leven zou gaan over prostitutie en Hou van mij over incest, terwijl het daar in de verste verte niet over gaat.’

België was ook al zo’n liedje dat niemand begreep.

‘Dat nummer ging tegen alle muziekregels in. Het was onder meer veel te lang, ruim zes minuten. Dat zou nooit iemand op de radio draaien werd ons gezegd. Maar we wilden het per se op deze manier uitbrengen. We hadden het voordeel dat het zo’n anders dan anders-nummer was en dat het daarom juist wel werd gedraaid. Het is onze grootste hit geworden. Onze successen liepen overigens niet altijd synchroon met wat ik zelf mooi vind. Ik vind De Hemel nog steeds een juweel van een nummer van Het Goede Doel, maar dat haalde de Top 40 niet eens.’

Hoe leuk is het om weer met een band op pad te zijn?

‘Met deze mannen is dat bijzonder leuk. Het zijn allemaal ‘oudgedienden’, hebben jarenlang met grote artiesten samengewerkt. Door hun ervaring laten ze zich ook niet zo gek maken. Als er tijdens het optreden iets gebeurd, een snaar die springt of iemand zet te laat in, dan is er geen paniek, maar wordt er geïmproviseerd. Dat maakt het voor ons allemaal leuk, juist omdat het zo relaxt is, zit er ook een bepaalde speelsheid in.’

Je bent bezig met een nieuw album, je zou ook kunnen denken: ik ben 68, ik ga met pensioen.

‘Met pensioen gaan, daar zeg je wat. Zo ver kijk ik nog niet, al wordt dit denk ik wel mijn laatste album. Goede liedjes schrijven kost me steeds meer energie. De meeste platen van oude zangers zijn ook niet zo goed en ik wil voorkomen dat mensen denken: het is niet om aan te horen. Als ik iets goeds wil neerzetten moet ik er tijd en energie in steken Vroeger schreef ik een liedje in een week, nu in een maand. Het wordt moeizamer, dat is voor mij een teken dat het ook wel klaar is. Maar helemaal achter de geraniums gaan zitten? Ik moet er niet aan denken!’

Nederpop All Stars tourt dit seizoen met Henk Westbroek langs de theaters. Kijk voor meer informatie op Nederpop All Stars Volgend jaar neemt de band Lois Lane mee het theater in. Houdt hun site en speellijst dus in de gaten!

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant