Persoonlijk

Mijn verhaal: ‘We gedragen ons als vervelende bemoeials’

mijn-verhaal-we-gedragen-ons-als-vervelende-bemoeials.jpg

Fijka: “Het ene foute antwoord na het andere geeft mijn zoon van dertien tijdens het overhoren van zijn Engels. Hij had toch geleerd? ‘Engels is makkelijk,’ krijgen we steeds te horen.

En ja, het klopt dat hij de YouTube-filmpjes in het Engels goed kan volgen en dat soms eerder het Engelse woord in hem opkomt dan de Nederlandse betekenis ervan.

Samen oefenen

Maar nu moet hij het met deze leerstof doen en die beheerst hij dus niet: de onregelmatige werkwoorden blijkt hij nauwelijks te kennen en van de woordjes bakt hij ook niet veel. Dus gaan we samen oefenen. Na een fietstocht van mijn werk naar huis met windkracht 5 tegen was ik eigenlijk liever direct onder de douche gegaan, maar… dit gaat voor.

Strijd om huiswerk

Ik laat hem de woorden intikken op de laptop, zodat hij ze beter zal onthouden. De missers die hij maakt, wuift hij weg als ‘spelfoutjes’, maar in de toets zouden deze hem natuurlijk dik worden aangerekend. Ondertussen denk ik: hoe kan het toch dat ik er alweer ben ingetrapt? Het hele eerste jaar in de brugklas was er strijd om het huiswerk. Om hem aan de gang te krijgen alleen al was een crime, want ja, bij thuiskomst moet eerst de telefoon langdurig worden gecheckt op apps, chats en laatste video’s en leren was voor onze zoon nog niet veel meer dan ‘even doorlezen’.

Stress

Hoewel die snelle leer-/leestechniek niet genoeg bleek te zijn, heeft hij het nu met zijn Engels niet anders gedaan. En dus zitten we de avond voor de toets weer in de stress. Natuurlijk is het zijn verantwoordelijkheid en dat willen we hem ook meegeven, maar na de onvoldoendes van vorige week voor Frans en Duits wil ik hem niet ook nog een slecht cijfer voor Engels aandoen. Hij is intelligent genoeg, dat is het probleem niet.

Lees ook: Mijn verhaal: ‘Ik houd van beide kinderen, maar soms is liefde niet genoeg’

Weerstand

Helaas roept onze hulp vooralsnog grote weerstand op van zijn kant: huiswerk is stom en onze goede bedoelingen zijn gezeur. Ik snap het ook wel. Het valt niet mee om je te voegen naar een onderwijssysteem, terwijl er zo veel leukere dingen te bedenken zijn en je nog niet ziet hoe belangrijk het is dat je later een diploma hebt.

Vervelende bemoeials

Ik snap wel dat hij het nut van vreemde talen, behalve Engels voor de video’s op zijn telefoon, niet inziet. En dat geschiedenis en natuurkunde ver buiten zijn interessegebied liggen. Daarom ploeteren we ons nu maar sámen met onze zoon door de lesstof van havo 2. Op den duur redt hij het allemaal zelf en zullen we onze assistentie steeds verder afbouwen. Maar voorlopig gedragen we ons nog als vervelende bemoeials en hopen we maar dat hij ooit inziet dat het allemaal uit liefde was.”

Dit artikel verscheen eerder in Margriet 2019-45
Je kunt deze editie nabestellen via MAGAZINE.NL >

 

 

 

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant