Persoonlijk

Fedja van Huêt: ‘Ik wil ook gewoon mijn kind naar bed brengen’

19ma35_fedja_m6z9097.jpg

Qua erkenning en grote rollen zit het wel goed bij acteur Fedja van Huêt. Zelf blijft hij er nuchter onder. Sinds hij vader is, vindt hij het vooral belangrijk er voor zijn dochter te zijn.

Fedja van Huêt woont om de hoek van het café The Streetfoodclub in de Utrechtse binnenstad waar we hebben afgesproken. Hij kijkt wat ongemakkelijk als hij ziet dat de fotoshoot zo dadelijk in het café en buiten plaatsvindt. In de schijnwerpers staan hoeft voor hem niet. De charmante acteur houdt van zijn werk, maar minder van de poespas eromheen. Hij wil niet al te veel over privézaken praten, maar zodra het over zijn werk gaat, sprankelen zijn ogen.

Liefde voor toneel

Fedja heeft op zijn veertiende al zijn eerste filmrol te pakken, hij speelt in Jan Wolkers’ boekverfilming Terug naar Oegstgeest, geregisseerd door Theo van Gogh. Een indrukwekkende ervaring op jonge leeftijd, zegt hij achteraf. Deze rol dankt hij aan zijn moeder, die hem had ingeschreven bij verschillende castingbureaus. “Ze zag dat ik iets met toneel had, ik speelde op school in toneelstukken. Ik vond het als kind leuk om met fantasie bezig te zijn en rollen te spelen, dat is eigenlijk nooit gestopt.” Het vuurtje wakkert aan tijdens de vakanties naar Zuid-Frankrijk. Moeder en zoon gaan een maand lang naar een plek waar diverse workshops worden gegeven. Als er een leraar uitvalt, geeft zijn moeder daar les; tango en rock-’n-roll, dansen die ze zich snel eigen maakt. Als zijn moeder aan het werk is, volgt Fedja de theaterworkshops. Vervolgens gaan ze elke zomer terug. Hij heeft hele leuke herinneringen aan deze eindeloze zomers, waar ze eerst op een camping en later op een kasteel logeren.

Grootouders

Fedja is geboren in Den Haag. Hij is een jaar als zijn ouders scheiden. Zijn vader ziet hij maar af en toe, Fedja’s leven speelt zich voornamelijk af in Tiel bij zijn moeder. Ze hebben een hechte band. Zij doet de programmering van de Schouwburg in Tiel, Fedja gaat vaak mee naar voorstellingen. Opa en oma Nijholt, van moederskant, spelen een belangrijke rol in zijn jeugd. Als zijn moeder werkt, halen ze hem op van school en samen brengen ze de middagen door. De familie Nijholt is een begrip in Tiel. “Mijn opa was de dominee, dan ben je een notabele van het dorp. Als we samen naar de sigarenboer gingen, werd hij nog steeds aangesproken met ‘dag dominee’. En mijn oma had een balletschool waar veel kinderen kwamen. In die studio heb ik uren gespeeld. Opa nam me vaak mee naar musea, we gingen samen het hele land door.” Het is duidelijk dat zijn liefde voor toneel uit die hoek komt. Zoals ook het tv-programma Verborgen verleden laat zien waar Fedja op zoek gaat naar zijn familieverleden: opa Berend produceerde toneelvoorstellingen in de kerk en oma Mies speelde erin. Het programmaboekje bestaat nog.

‘Bijltjesdag’

Opa maakt nog net mee dat Fedja wordt aangenomen op de toneelschool in Maastricht, oma ziet enkele toneelstukken. De Toneelschool in Maastricht is een gelukkige tijd voor Fedja. Hij maakt er lange dagen, maar het is echt wat hij zoekt. “Ik heb een leuke middelbareschooltijd gehad, met veel toneel, cabaret en muziek. Maar op een gegeven moment wilde ik weg uit Tiel, mijn vleugels uitslaan. Het eerste jaar op de toneelschool is heel spannend, je kunt aan het einde van dat jaar nog afvallen. Het heette toen ‘Bijltjesdag’, een heel intense dag waar alle leerlingen bij elkaar komen en je te horen krijgt wie er doorgaat en wie niet. Dat levert een gemengd gevoel op, je bent heel blij als je mag blijven. Maar naast je zitten verdrietige mensen, met wie je een heel jaar hebt opgetrokken, die zijn afgewezen. Het is lachen en huilen tegelijk.”

Sinds de toneelschool gaat zijn carrière razendsnel. Het jaar na zijn afstuderen speelt hij een hoofdrol in Karakter, de film wordt beloond met een Oscar. De mooie rollen volgen elkaar snel op. Qua erkenning voor zijn werk zit het wel goed: drie Gouden Kalveren, Mary Dresselhuys Prijs en genomineerd voor de Louis d’Or. Zelf relativeert hij dat meteen. “Je moet er niet te veel waarde aan hechten. Het is toch een compromis van mensen die bij elkaar zitten en bedenken aan wie ze het geven. Het is vaak appels met peren vergelijken.”
Ondanks alle prijzen moet hij gewoon auditie blijven doen. “Dat hoort erbij, ze hebben toch een plaatje in hun hoofd, daar moet je net in passen. Het gaat de ene keer beter dan de andere keer.”

Balans werk-privé

Een paar jaar geleden ging Fedja terug naar de toneelschool om daar met leerlingen een voorstelling te maken. “Het was heel leuk om de studenten over mijn ervaringen te vertellen en mee te kunnen geven hoe ik een rol benader. Het was niet echt lesgeven, maar ik moest even aan mijn moeder en opa’s achtergrond denken, het zit in de familie.” Hij zou zoiets vaker willen doen, maar heeft geen idee waar hij de tijd vandaan moet halen. De acteur heeft het juist over een andere boeg gegooid sinds de geboorte van zijn dochter. “Je moet tegen mooie projecten af en toe nee zeggen, anders ben je nooit meer thuis. Volgens mij is dat niet gezond, en ik wil ook gewoon mijn kind naar bed brengen. Ik wil er voor haar zijn, voor je het weet is ze groot.”

Gestopt

In 2013 besluit hij te stoppen met zijn vaste aanstelling bij Toneelgroep Amsterdam, waar hij zijn vrouw actrice Karina Smulders heeft ontmoet. “Ik heb dat acht jaar met veel liefde gedaan. Het is heel mooi om deel uit te maken van een ensemble, het wordt een soort familie van je. Maar op een gegeven moment dacht ik: ik wil niet meer avond aan avond in de schouwburg staan. En ik wil helemaal niet optreden in Japan, ik wil gewoon thuis zijn. Ik had me vroeger niet kunnen voorstellen dat ik ooit zo zou denken. Het is allemaal leuk als je niet gebonden bent. ” Fedja staat nog steeds achter het besluit om te stoppen. “Ik heb er geen dag spijt van gehad. Het leven is te kort om één ding te doen. Het is gezond om deuren naar iets anders te openen. Je moet niet te lang bij één gezelschap zitten, je staat toch in de ambitie van iemand anders.”

Ook Karina verlaat de toneelgroep en samen verhuizen ze naar Utrecht als hun dochter vier jaar is en naar de basisschool gaat. De ouders van Karina wonen om de hoek en passen regelmatig op hun kleindochter. Met veel plezier heeft hij jaren in Amsterdam gewoond, maar Utrecht bevalt heel goed. “Utrecht heeft een lekker overzichtelijk centrum en in twintig minuten ben ik met de trein in Amsterdam, waar ik veel moet zijn voor werk.” Ook zijn jeugdvriend uit Tiel woont in Utrecht en dan zijn er de nieuwe contacten dankzij de school van hun dochter. “We proberen daar actief te zijn, maar het lukt met ons werk niet altijd.”

Opvoedideaal

Tegenwoordig maakt hij nog steeds lange dagen, maar er is ook meer rust. “Na een draaidag is het werk ook echt klaar. Toneel blijft wel het mooiste wat er is. Om op te treden voor een live publiek. Maar elke avond dat niveau hoog houden is heel zwaar. Het vraagt conditioneel en psychisch heel veel van je.” Hij is nu meer thuis en het opvoeden doen ze echt samen. “Het is heel fijn dat we er allebei zijn. Ik wist vroeger niet beter dan dat ik alleen met mijn moeder was, maar ik vind het belangrijk er echt voor mijn dochter te zijn.”

Fedja en Karina zitten op één lijn: “We geven beide duidelijk de grenzen aan, we denken dat dat belangrijk is. Te veel vrijheid geeft geen veiligheid. Ons idee is dat een kind gebaat is bij duidelijkheid zodat het daar binnen vrij kan zijn. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer. Uiteindelijk doe je het natuurlijk nooit goed als ouder. Ik werd vroeger wel heel erg vrijgelaten als kind, daar is ook iets voor te zeggen. Je moet ook naar het kind kijken. Ik wil net als mijn moeder dat deed, mijn dochter ondersteunen in wat ze ook maar wil en met een open blik naar haar kijken. Ik ben nu al zo benieuwd wat ze gaat doen, ze is bijvoorbeeld heel muzikaal.”

Toekomst

Voorlopig krijgt Fedja genoeg interessante rollen. De opnames voor een nieuwe thrillerserie Grenslanders zijn net achter de rug. Net als bij Wilde mossels werkte hij samen met regisseur Erik de Bruyn en waren de opnames in Zeeland. De uitdaging voor Fedja zat in het Zeeuwse dialect. Het was weer totaal anders dan hoe hij in Wilde mossels moest praten. “Juist leuk om zoiets te doen, net als het samenwerken met Vlaamse acteurs.”

Ook is hij net klaar met de opnames voor de serie Hoogvliegers over F-16 vliegers. En hij staat op het punt om naar Hongarije te vertrekken voor Vliegende Hollanders, een serie over Plesman en Antonie Fokker, de pioniers van de Nederlandse luchtvaart. “Puur toeval dat beide over de luchtvaart gaan, maar het is zeker een interessante wereld.” Ook komt er een vervolg voor een Duitse krimi aan voor de ARD, Der Amsterdam Krimi, die wordt opgenomen in Amsterdam. “Ik heb daar al eerder in gespeeld, erg leuk om te doen. En echt een uitdaging, het is toch spelen met een handicap omdat je in een andere taal spreekt.”

Het plan is dat Fedja toch ook weer iets op toneel gaat doen, maar de precieze details houdt hij nog even voor zich. Verder is het vooral: “Pluk de dag! Ik heb geen vastomlijnd plan of wensen. Als acteur loopt het vaak zoals het loopt, ver vooruit plannen is lastig. Ik ben nu gezegend met veel leuke klussen. Ik hoop op deze manier door te gaan met mooie rollen spelen met leuke mensen.”

Over Fedja

Fedja van Huêt (1973) heeft op zijn veertiende zijn eerste rol in Terug naar Oegstgeest. Hij speelt het jaar na zijn afstuderen aan de Toneelacademie in Maastricht al de hoofdrol in Karakter, de film werd met een Oscar bekroond. Achtereenvolgens maakt hij deel uit van de toneelgezelschappen Hollandia en Toneelgroep Amsterdam. Hij wint drie Gouden Kalveren voor zijn rollen in Amnesia, De Prins en het Meisje en Nachtrit. In 2012 wint hij de Mary Dresselhuys Prijs en in 2013 wordt hij genomineerd voor een Louis d’Or voor zijn rol in MacBeth. Hij speelt in tv-series als Penoza, Overspel, Divorce en Soof. Fedja is getrouwd met actrice Karina Smulders (Familie Kruys, Divorce en Nieuwe buren). Samen hebben ze een dochter (8) en ze wonen in Utrecht.

Cover M35Dit artikel verscheen eerder in Margriet 2019-35
Je kunt deze editie nabestellen via MAGAZINE.NL >

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant