Persoonlijk

Alexandra over de film ‘Farewell Paradise’: ‘Prachtig portret van een bijzonder gezin’

Ieder mens heeft z’n eigen, unieke verhaal. De een wat spectaculairder dan de ander. Zo ook het gezin van Sonja Wyss. Sonja is de jongste dochter uit het gezin Wyss. Vader, moeder en vier dochters. De film, of eigenlijk de documentaire Farewell Paradise, gaat over het bijzondere levensverhaal van dit gezin dat uiteenvalt op het moment dat moeder besluit, mét haar dochters, te vertrekken naar haar geboorteland Zwitserland.

Het gezin woont in een paradijselijke omgeving op de Bahama’s in de jaren zestig, en geniet van de American way of life, met feestjes, gezelligheid en eindeloze stranddagen. En vanuit het niets – tenminste, zo kwam het op de dochters over – vertrok moeder naar het koude Zwitserland. Zonder bezittingen, zonder geld… hoe is dat gekomen, wat zit daarachter?

Farewell Paradise

Sonja heeft voor deze documentaire haar ouders en zussen opgetrommeld en stelt ze allerlei vragen over het verleden. Heel langzaam wordt het levensverhaal van dit gezin ontrafeld. Op beeld gebeurt er weinig, maar alsnog zit je gespannen te kijken en te luisteren! Het verdriet is soms ineens af te lezen op de gezichten en bezorgde me meermalen een brok in de keel.

Andere jeugd

Het is duidelijk dat Sonja, als nakomertje, een andere jeugd had dan haar drie zussen. Maar ook zij heeft (figuurlijke) klappen gehad van de bijzondere situatie in dit gezin. Gelukkig wordt er ook gelachen, vooral moeder en zussen kunnen prima relativeren. Een prachtig portret van een bijzonder gezin waarvan je kunt zeggen: niets menselijks is hen vreemd.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Sonja Wys

Sonja Wyss, de maker van deze film, is een gevestigde kunstenaar, die werkt en woont in Amsterdam. Ze werd geboren (1967) op de Bahama’s en studeerde beeldende kunst in Zwitserland, Amsterdam en in de Verenigde Staten voordat zij de master Film aan de Nederlandse Filmacademie voltooide. Wyss maakte eerder video-installaties, experimentele films en debuteerde in 2012 met haar lange speelfilm Winterstilte. Deze won een Gouden Kalf (Beste Sound Design), werd geselecteerd voor het Forum op het Filmfestival van Berlijn en werd wereldwijd vertoond op tal van internationale festivals.

Farewell Paradise zou vanaf 19 maart in de bioscoop te zien zijn, maar dit is vanwege de maatregelen rondom het coronavirus uitgesteld naar 29 oktober.

Alexandra Holscher (53), eindredacteur, is getrouwd en moeder van drie kinderen (15, 18 en 21). Naast haar werk is ze mantelzorger voor haar moeder van 92. Om te ontspannen doet ze aan yoga, bootcamp en zingt ze in een koor. Ze houdt van films kijken en ‘met haar handen bezig zijn’.

Meer blogs van Alexandra lezen?
Dat doe je hier!