MT51 M51 relatie redden Beeld Redactie
Beeld Redactie

PREMIUM

‘Dat mijn kleindochter bij mij wil wonen, voelt mijn dochter als een afwijzing’

Anne, de zestienjarige kleindochter van Ingrid (70) zit niet goed in haar vel. Het liefst neemt ze haar een tijdje in huis. Anne wil dat ook graag, maar moeder Monique (45) denkt daar anders over.

MT51 M51 relatie redden Beeld

Ingrid

“Ik heb Ingrid gevraagd om, mits Monique en Anne daar toestemming voor geven, mee te komen voor het eerstvolgende gesprek dat ik heb met Anne en haar moeder.”

“Anne heeft gevraagd of ze een tijdje bij mij mag komen wonen,” zegt Ingrid. “Ik heb meteen gezegd dat het wat mij betreft goed is, als haar moeder het daarmee eens is. Anne is altijd welkom, wanneer en zolang ze wil. Ik heb mijn kleinkinderen altijd al vaak bij mij gehad, zeker na de scheiding van mijn dochter. Ik heb dat met veel liefde gedaan. De laatste jaren was het minder noodzakelijk omdat de kinderen groter werden en na school alleen konden blijven tot hun moeder uit haar werk kwam. Anne kwam dan vaak toch nog, omdat ze het gezellig vond.”

Niet serieus

“Ik weet dat ze de laatste tijd niet goed in haar vel zit en ik wil niets liever dan mijn kleindochter helpen. Misschien is het goed voor haar dat ze een tijdje thuis weg is. Het gaat nogal moeizaam tussen haar en Monique. Monique probeert haar te stimuleren om naar school te gaan en af te spreken met vriendinnen en om het sporten weer op te pakken. Anne kan dat op het moment niet. Dat aandringen van Monique geeft haar het gevoel dat haar moeder haar problemen niet serieus neemt. Ik ken mijn dochter en ik weet dat ze dat wel degelijk doet en dat ze haar dochter alleen maar probeert te helpen. Ze weet alleen niet meer hoe.”

“Zij is de moeder van Anne, dus zij moet het ermee eens zijn dat Anne een tijd bij mij komt wonen. Ik merk aan haar, en ik kan me dat heel goed voorstellen, dat ze haar dochter bij zich wil hebben en dat het voor haar voelt als een afwijzing dat Anne dit heeft voorgesteld.”

Stempel op de sfeer

“Ik heb haar gezegd dat het misschien ook even wat ruimte geeft voor haar en Robin. Anne drukt natuurlijk erg haar stempel op de sfeer thuis. Bovendien zit ze daar de hele dag alleen als Monique naar haar werk is en Robin naar school. Ze ligt vaak tot laat in bed of zit uren achter de computer, wat ook niet goed is voor haar. Monique doet haar best om haar toch naar school te krijgen, meestal brengt ze Anne zelfs ’s ochtends weg. Maar de meeste dagen komt Anne dan na een paar uurtjes naar huis omdat ze zich niet goed voelt.”

“Als ze bij mij is, kan ik zorgen dat ze op tijd uit bed komt en bijvoorbeeld een stuk met haar gaan lopen. Misschien moet ze dan maar een tijdje niet naar school, tot ze zich wat beter voelt. In het ergste geval moet ze een jaar overdoen. Maar is dat nou zo erg?”

MT51 M51 relatie redden Beeld

Monique

“Volgens mama is dat heel erg,” reageert Anne. “Ze denkt dat ik er allemaal problemen bij krijg als ik niet naar school ga, omdat mijn oude klasgenoten dan eindexamen doen, terwijl ik achterblijf. En dat ik dan volgend jaar geen aansluiting vind in een andere klas. Ze begrijpt gewoon niet dat school nu geen zin heeft voor mij. Ik neem niks op als ik in de klas zit. En die aansluiting waar zij het over heeft, die heb ik nu ook al niet met mijn klasgenoten. Ze vinden me raar en ik hoor nergens bij. Mama snapt niet dat ik continu paniekaanvallen krijg als ik daar ben. En ik ben inmiddels toch al zó ver achter geraakt met de stof, dat ik die nooit meer inhaal. Ik krijg het ook niet voor elkaar om thuis huiswerk te maken, wat ik moet van mama en van school. Ik kan me niet concentreren.”

Jij denkt dat ik je niet begrijp

“Maar lieverd,” zegt Monique, “je kunt toch niet zo doorgaan? Hoe langer je thuisblijft, hoe hoger de drempel wordt om weer naar school te gaan. Bovendien kom je dan volgend jaar in dezelfde klas te zitten als Robin. Jij denkt dat ik je niet begrijp en dat je klasgenoten en vriendinnen je raar vinden, maar dat is helemaal niet zo. Veerle en Isabel komen geregeld langs om jou je huiswerk te brengen en omdat ze je willen zien en het rot voor je vinden dat het niet goed gaat. Zij hebben je vaak genoeg gevraagd om ergens mee naartoe te gaan, maar jij wijst dat steeds af. Natuurlijk blijven zij dan op den duur weg als jij nauwelijks bereid bent iets met hen te doen en bijna niks tegen ze zegt.”

“Ik ben zo bang dat je alleen maar verder in een isolement raakt als je bij oma gaat wonen. Ik weet dat je dan helemaal niet meer naar school gaat. Natuurlijk lijkt dat je nu fijn, zeker omdat je dan ook niet meer wordt geconfronteerd met Robin, die het in jouw ogen allemaal beter doet. Jij denkt dat zij mijn ideale dochter is. Maar ik houd van jullie beiden zielsveel. Er is voor mij echt geen verschil en voor je vader ook niet. Ik weet trouwens dat papa het helemaal geen goed idee vindt dat jij naar oma gaat.”

Andere oplossingen

“Als jij dit echt wil, houd ik je niet tegen. Maar ik denk dat het geen goed idee is en ben bereid om elke andere oplossing te overwegen. Als jij naar een andere school wilt of als je wilt dat ik iemand inhuur om je te helpen je achterstand in te halen, dan doe ik dat. Je hoeft van mij ook niet per se het vwo af te maken, de havo is ook prima, maar ik weet niet of dat het voor jou makkelijker zal maken.”

MT51 M51 relatie redden Beeld

Therapie

Uit een onderzoek dat elke vier jaar wordt gedaan onder jongeren tussen de elf en zestien jaar blijkt dat maar liefst 43% van de meisjes in het voortgezet onderwijs last heeft van emotionele problemen. Vier jaar geleden was dit nog 28%. Het aantal meisjes van groep 8 dat niet lekker in haar vel zit is toegenomen van 14 tot 33%.

Het gaat hierbij om problemen als angst of somberheid, maar ook om gedragsproblemen, hyperactiviteit of zich niet kunnen concentreren. Ook bij jongens is er een toename van problemen, maar duidelijk minder. Als oorzaak van dit verschil wordt genoemd dat meisjes meer druk ervaren om te presteren.

Meisjes meer dan jongens

Door corona hebben kinderen het moeilijker gekregen op school. Er is een achterstand ontstaan doordat ze minder les kregen en vaker online moesten werken. Meisjes hadden daar meer last van dan jongens en voelden meer druk om die achterstand weg te werken.

Vaak is er niet één oorzaak waarom een kind vastloopt. Ook bij Anne merk ik dat er een aantal factoren meespelen. Anne is een heel gevoelig meisje dat het graag iedereen, maar vooral haar moeder, naar de zin wil maken. Ze heeft geleden onder de scheiding van haar ouders en vooral onder het verdriet van haar moeder. Ze heeft het gevoel dat haar slimme, mooie en populaire zusje Robin haar moeder trots maakt, terwijl zij zelf een teleurstelling voor haar moeder is.

Monique doet haar best om haar dochter niet dit gevoel te geven, maar de verwachtingen die ze van haar dochters heeft, ook al spreekt ze die niet uit, worden door Anne haarfijn aangevoeld. Robin heeft een klas overgeslagen op de basisschool en haalt Anne nu bijna in op het vwo. Anne vindt zichzelf niet slim en vooral niet mooi en daardoor denkt ze dat ze niet bij de populaire groep hoort in haar klas. Ze wil daar wel en niet bij horen. Ze is nooit gepest en ook niet echt buitengesloten, maar zo voelt het wel voor haar.

Liefde, begrip en acceptatie

Als een kind zo verdrietig en passief is, heeft ze het nodig dat ze wordt geactiveerd en dat ze anders gaat denken over zichzelf en over de signalen die ze van anderen krijgt en die ze steeds negatief uitlegt. Dus ik begrijp het standpunt van Monique dat alles vermijden op den duur niet goed is.

Op dit moment voelt ze zich echter zó slecht, dat het opbouwen van activiteiten en het corrigeren van negatieve gedachten niet lukt. Als ze dat probeert, krijgt ze voor haar gevoel steeds weer negatieve ervaringen. De stapjes die ze neemt naar herstel moeten kleiner zijn en met meer kans op succes. Om die stappen te wagen heeft Anne vooral liefde, begrip en acceptatie nodig. Een tijdje doorbrengen bij haar oma kan daarbij helpen. Ingrid kan haar activeren door dingen samen te doen en door haar het vertrouwen te geven dat ze het kan. Vanuit haar liefde voor haar dochter is Monique vooral bang dat het nooit meer goed komt en dat voelt Anne. Het bevestigt haar negatieve gevoel over zichzelf en dat helpt haar nu niet.

Annette HeffelsRedactie

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden