Headers columnisten Noraly Beyer NW Beeld Ester Gebuis
Beeld Ester Gebuis

PREMIUM

Ik heb met het grootste genoegen gekeken naar tepels, schaamheuvels en navels, versierd met bloemen en kralen

Noraly bekeek de film van kunstenaar Melanie Bonajo. “De film heeft een enorm hoog gehalte van lief zijn voor elkaar.”

Ze was 23 toen ze voor het eerst naar haar vagina keek en absoluut niet leuk vond wat ze zag. Ze dacht dat ze iets zou zien met een helderroze kleur. Het bleek donkerbruin en een beetje zwart te zijn. Dit is een van de vele openhartige verhalen in de film When the body says yes van kunstenaar Melanie Bonajo, die Nederland vertegenwoordigt op de Biënnale van Venetië en uitbundig uitpakt met het menselijke, vooral vrouwelijke, lichaam.

Het menselijk lichaam eren

De vrouw die aan het woord is, heeft een imposant lichaam met flinke borsten en forse billen. Ze is één van de achttien heel verschillende mensen die naakt - of halfnaakt - lepeltje-lepeltje naast elkaar liggen en elkaar liefdevol omarmen. Deze scène kreeg de titel Big spoon en werd op social media het uithangbord van de Nederlandse inzending in Venetië. Maar niet voor lang. Zoveel bloot en zoveel intimiteit dulden we blijkbaar niet meer sinds me-too. De film afficheert zich nu met een andere scène, die gelukkig niet minder spectaculair is: een stapel blote lijven met matrassen ertussen.

Bonajo heeft de oude kerk Chiesetta della Misericordia in Venetië uitgekozen voor de video-installatie om het menselijke lichaam op een altaar te plaatsen en het aldus te eren en te aanbidden. De toeschouwer ligt, hangt, zit of staat op de grond van de kerk in een kleurig berglandschap van kussens en zitzakken en kan het allemaal over zich heen laten komen. De prachtig gestileerde beelden van naakte mensen die elkaar overgieten met olijfolie en vervolgens over elkaar heen glijden. Of het zwarte lichaam van een vrouw in bikini die omringd wordt door knielende mensen die allemaal met hun witte armen naar haar reiken. Of het gezicht van iemand, een vrouw, een man, een non-binair persoon of wie dan ook, die kijkt hoe vingers van al die verschillende mensen in elkaar grijpen en elkaars handen strelen. Het zijn ook diezelfde handen die gezamenlijk het lichaam aaien van iemand die de tanden bloot lacht om zo veel genegenheid.

Lief zijn voor elkaar

De film heeft een enorm hoog gehalte van lief zijn voor elkaar. Maar het blinkt vooral uit in de ontroerende onbeschaamdheid over de zoektocht naar het eigen lichaam. Omdat daarin wellicht de bevrijding schuilt om onbevreesd met anderen om te gaan. Ik werd er warm en vrolijk van toen ik de geblinddoekte lichamen over elkaar heen zag kronkelen op het scherm.

In de volgende scène dezelfde vrouw die eerder ronduit had verteld over de eerste ontmoeting met haar eigen vulva. Ze stond nu vol in beeld, haar grootse billen strak getrokken in een kleurige pantybroek. Om haar heen dansten de anderen, die wanhopige pogingen deden om haar achterste aan te raken. “No!” gilde ze, waarop alle handen tegelijk terugschoten om direct daarna weer een poging te wagen, die opnieuw werd afgeketst met een krachtig “No”. Het was een grappige verwijzing naar een resoluut nee tegen ongewenste intimiteiten. Hierdoor werd When the body says yes meer dan een pretentieloze verering van het menselijk lichaam. Al heb ik met het grootste genoegen gekeken naar tepels, schaamheuvels en navels, versierd met bloemen en kralen.

Paspoortbeeld columnisten Noraly Beyer NW Beeld

Over Noraly Beyer

Noraly Beyer is geboren in Willemstad, Curaçao en woonde in de jaren zeventig en tachtig in Suriname. Ze werkte als nieuwslezeres bij NOS, schrijft columns, werkt in het theater en zit in verschillende jury’s en commissies. Ze leest graag en houdt van de tuin. Noraly heeft een latrelatie met Joost Prinsen, heeft een volwassen zoon en dochter. Ze is oma van twee kleinkinderen en een heel stel bonus kleinkinderen. Wil je Noraly volgen? Tweewekelijks lees je haar nieuwste column op margriet.nl/noraly of volg haar op Twitter: @norabey

Noraly BeyerEster Gebuis

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden