Nieuws

Vraag van de week: ‘Wat doe je bij een zweepslag in je kuit?’

zweepslag.jpg

Margareth (56): “Ik heb ineens heel veel pijn in mijn kuit. Hoe weet ik of ik een zweepslag heb en wat kan ik daaraan doen?”

Rik van Schaik (fysiotherapeut en manueel therapeut) geeft antwoord: “Bij een zweepslag voel je plotseling een scherpe pijn in je kuit of in je hamstrings – de achterkant van je bovenbeen; alsof iemand je met een mes snijdt. Meestal kijk je daarom achterom, op zoek naar de dader. Een zweepslag kent twee 
vormen: een scheurtje in de spier of alleen een spierverrekking. Ze zijn beide pijnlijk, alleen de verrekking is minder scherp en herstelt sneller. Ze worden door hetzelfde veroorzaakt: een piekbelasting van de (kuit)spier met een verminderde conditie. Meestal ontstaat het bij aanzetten en afremmen en soms ook bij een draaibeweging. 
In elk geval heb je een grotere inspanning gevraagd dan je spier aankon. Dat kan 
zijn door de duur van de training of door de intensiteit, als je bijvoorbeeld onvoldoende getraind bent en ineens een sprintje trekt. Of het een zweepslag is, herken je aan het ontstaansmoment en aan de ontwikkeling. In de eerste 24 uur ontstaan pijn, 
zwelling, roodheid en belastingproblemen die toenemen. Bij een verrekking neemt de pijn na die eerste dag niet of nauwelijks toe. Bij een scheurtje zijn de eerste drie dagen het pijnlijkst. Vaak krijg je na twee of drie dagen ook een bloeduitstorting. Pijn in de kuit kan ook komen door een stolsel in de kleine bloedvaten: trombose, doordat je na je blessure lang gaat stilzitten.

Wat te doen

Ik raad aan om zo snel mogelijk naar een fysio te gaan, want die kan je controleren op trombose, eventueel intapen en adviseren over verantwoord belasten, bijvoorbeeld met behulp van krukken. Zorg bij een zweepslag dat je blijft bewegen, maar alleen ‘op geleide van pijn’. Zoek de pijn dus niet op. Draai voorzichtig liggend of zittend je enkels wat of strek af en toe zittend je knie. De eerste dag kun je om de paar uur ook ijs gebruiken tegen de pijn. Vermijd verder massage en als je voorzichtig gaat lopen, doe dat dan met een hakje. Daarmee ontzie je je kuit wat. Je kunt als je beweegt ook een compressiekous dragen om je kuit te steunen. Die koop je bij apotheken en sportwinkels. Maar draag die niet in rust, omdat dat risico op trombose geeft. De pijn bij een verrekking duurt vier dagen tot twee weken. Bij een scheurtje varieert dat tussen de vier en zes weken. Als je je spieren te snel weer belast, leidt dat vaak tot nieuwe schade of littekenweefsel, wat later weer tot klachten kan leiden. Begeleiding van een fysiotherapeut kan dit voorkomen en zo kun je ook weer verantwoord je sport hervatten.”

Tekst | Bianca Bartels
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Dit interview verscheen eerder in Margriet 2018-41. Je kunt deze editie nabestellen via magazine.nl.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant