Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Zo wordt minder suiker eten eenvoudig

suiker-verslavend-of-niet.jpg

We eten gemiddeld dertig suikerklontjes per dag. En dat zijn er (veel) te veel. Inmiddels hebben meer dan 1,1 miljoen Nederlanders diabetes type 2 en daar komen er elke week zo’n duizend bij. Deze tips van het Voedingscentrum kun je gebruiken om minder suiker te gaan eten. 

Geef suiker terug

In veel producten zitten onnodig veel suikers, aldus het Diabetes Fonds. Ook in producten waarvan je het niet verwacht. Daarom startte de organisatie een zogenoemde terugroepactie. Die werkt zo: op diabetsfonds.nl/terugroepactie kun je een product uit de winkel selecteren en ‘terugroepen’. Van een pak ontbijtgranen met meer dan twintig suikerklontjes tot een fles sladressing met meer dan achttien suikerklontjes. Door het zogenaamde terugroepen geef je een signaal af richting de voedingsindustrie.

Vermijd toegevoegde suiker

Deze lijst met tips van het Voedingscentrum kan je helpen minder suiker te gaan eten. Om te beginnen door minder producten te eten met toegevoegd suiker. De meeste van dit soort producten bevatten namelijk veel calorieën, maar weinig voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels.

Suiker zit van nature in bijvoorbeeld fruit en melk, producten die onderdeel uitmaken van een gezonde voeding. Wil je minder van het witte goedje eten, beperk dan je inname van voedingsmiddelen waaraan het is toegevoegd, zoals koek, snoep en gebak. Maar ook ketchup, sauzen en dressings!

Verschillende namen voor suiker

Kijk eens op het etiket als je iets koopt. Er zijn namelijk veel verschillende benamingen voor suiker, die niet allemaal heel eenvoudig te herkennen zijn. Voorbeelden zijn: dextrine-maltose, glucosestroop, fructosestroop en glucosefructosestroop. Ook honing, agavesiroop, ahornsiroop en kokosbloesemsuiker rekent het Voedingscentrum tot suiker.

Minderen met suiker

Als je minder toegevoegd suiker wil eten, let dan hierop:

Tijdens het ontbijt
• Vervang gesuikerde ontbijtgranen en krokante muesli door een muesli met daarbij wat noten en vers fruit.
• Vervang zoet broodbeleg door plakjes aardbeien, banaan of appel.

Tussendoor
• Vervang koekjes, chocolade en snoep door vers(e) groente en fruit zoals snacktomaten, worteltjes en appels.
• Vervang frisdrank en vruchtensap door water, of koffie en thee zonder suiker.
• Vervang gebak of gesuikerde banketwaren door een volkorenboterham, knäckebröd of rijstwafel.

Tijdens het avondeten
• Vervang kant-en-klare dressing door zelfgemaakte dressing op basis van olie of azijn.
• Vervang ketchup of een kant-en-klare pastasaus door een zelfgemaakte saus op basis van gezeefde tomaten.
• Vervang appelmoes door vers fruit.
• Vervang suikerrijke toetjes en pudding door yoghurt zonder toegevoegde suikers.

Waar zit suiker nou precies in? Zijn de zoetstoffen in lightfrisdanken schadelijk? En zijn sommige suikers beter dan anderen? Je leest het op deze pagina van het Voedingscentrum over suiker en zoetstoffen.

Bron: Diabetesfonds, NOS en Voedingscentrum.
Beeld: iStock

Ook interessant om te lezen

Bekijk ook

Vriendinnen Ingrid en Liezet gaan op pad in het oosten van Nederland.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant