Nieuws

Zo stap je fris en fruitig uit het vliegtuig

vrouw-vliegtuig.jpg

Hoe doen ze dat toch, die vrouwen die er na een lange vlucht bij aankomst nog fris en fruitig uitzien? Met deze tips ben je aan boord gezond bezig en kom je voortaan net zo uitgerust op je bestemming aan als zij. En met een beetje geluk ook nog met een stralende huid.

Met zes handige tips van reiszoekmachine Skyscanner stap je na je vlucht minstens zo stralend uit het vliegtuig als je naar binnen ging. 

1. Vlieg op het juiste moment

Werken aan een frisse aankomst begint al bij het kiezen van de vliegtijd. Kies voor een vertrek- of aankomsttijd waarmee je op je bestemming zo min mogelijk last krijgt van een jetlag. Als je naar het westen vliegt, zoals de Verenigde Staten, is het beter om laat in de avond te arriveren, zodat je bij aankomst meteen kunt gaan slapen. Vlieg je naar het oosten, dan is het wat lastiger om je ritme aan te passen omdat je tegen de klok in vliegt. In dit geval is het dus slimmer om een nachtvlucht te boeken, zodat je ’s ochtends bij aankomst meteen van je vakantie kunt genieten (lees: lekker kunt uitrusten op het strand).

2. Tips voor een stralende huid

De airco in een vliegtuig zorgt er nogal eens voor dat je met een droge, doffe huid op je vakantie-adres arriveert. En je haar zat ook veel beter voordat je instapte! Met andere woorden: je kunt wel wat hydratatie gebruiken. Naast het feit dat je genoeg water moet drinken (hier komen we later op terug), kunnen een paar handige potjes crème of gel ook geen kwaad. Zorg daarom tijdens een lange vlucht voor een toilettasje met de volgende zes items (van maximaal 100 ml per stuk).

Antibacteriële gel
Bacteriën zitten overal: op je stoel, op je uitklapbare tafeltje, op de kraan en de deurknop van de wc. Maak daarom af en toe je handen schoon met een antibacteriële gel, zeker voordat je je huid gaat verzorgen.

Hydraterende crème
Niet alleen fijn voor je gezicht, maar ook voor je handen en nek. Kies een crème die de huid voedt, een vochtinbrengende crème dus. Ook als je een wat vettere huid hebt, kun je die in het vliegtuig prima gebruiken. En vergeet je lippen niet!

Gezichtsmasker
Geef je gezicht een opkikker door een gezichtsmaskertje mee te nemen. Kies er eentje die gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen is, zoals een masker van katoen of papier dat gedrenkt is in lotion of gel.

Tandenborstel en tandpasta
Voor het ultieme, frisse gevoel poets je je tanden voordat je landt. Tegenwoordig zijn er veel mini-tandpasta’s te koop, dus veel ruimte hoeft dit duo niet in beslag te nemen.

Haarconditioner
Vergeet je haar niet! Wees lief voor je lokken en geef ze wat extra voeding voordat je het vliegtuig in stapt. Verzorg ze een dag van tevoren met een masker en spray je haar voor vertrek in met een leave-in conditioner. Zo voorkom je dat je het vliegtuig uitstapt met een statische coupe.

Deodorant
Een onmisbaar item voor het allerlaatste moment (en tussendoor, natuurlijk), zodat je ook nog lekker ruikt als je het vliegtuig verlaat!

3. Neem gezond eten mee in het vliegtuig

Vet eten heeft ook effect op je huid. Helaas is vliegtuigvoedsel vaak overgoten met (kaas)sauzen en barst het van de calorieën. Tenzij je je maaltijd van tevoren uitkiest, heb je in het vliegtuig vaak niet veel te kiezen. En dan is het ook nog eens zo dat vliegtuigeten eigenlijk nooit lekker smaakt – maar daar is een wetenschappelijke verklaring voor. De cabinedruk in het vliegtuig zorgt ervoor dat je smaak met dertig procent vermindert. De lucht kan zo droog worden dat je maaltijd altijd smaakt alsof het geheel al een tijd buiten de koelkast heeft gestaan. De oplossing? Zelf eten meenemen in je handbagage, zoals een salade, broodje, yoghurt of fruit met lekkere, uitgesproken smaken. Koop je eten voordat je door de douane gaat, zorg er dan voor dat er niks vloeibaars in zit, zoals gezonde snacks en zakjes met groene thee.

4. Drink genoeg water en vermijd cafeïne en alcohol

Een van de belangrijkste manieren om fris en fruitig het vliegtuig te verlaten, is door het vochtgehalte van je huid op peil te houden. Crèmes kunnen hierbij helpen, maar het allerbeste is om genoeg water te drinken. Neem een leeg flesje mee, zodat je dat na de douane kunt vullen in het toilet (of koop een grote fles water nadat je door de douane bent gegaan). Waar je in het vliegtuig ver van moet blijven, zijn cafeïne en alcohol. Die zorgen er allebei voor dat je lichaam en huid uitdrogen. H2O is the way to go!

5. Strekmomentje: doe aan vliegtuigyoga

Hiermee bedoelen we natuurlijk niet dat je het hele gangpad moet blokkeren om de meest ingewikkelde standjes aan te nemen. Deze oefeningen doe je gewoon zittend in je vliegtuigstoel of op weg naar het toilet (maar waan je vooral op het strand…).

1. Stoeltwist: ga goed rechtop zitten en grijp met je rechterhand de rug- of zijleuning aan je linkerzij. Draai je torso naar links en houd de positie 10 tot 20 seconden aan. Doe hetzelfde aan de rechterkant.

2. Zittende kat: ga weer rechtop zitten en zet je voeten, voor zover het kan, helemaal plat in 90 graden. Leg je handen op je knieën en adem in. Trek je rug hol en kijk omhoog. Adem uit en maak je rug bol door je kin naar je borst te brengen. Herhaal een paar keer.

3. Mini-lunges: een korte wandeling naar het toilet kun je gebruiken om een paar mini-lunges te maken. Buig bij elke stap je standbeen, houd je rug recht en beweeg je heup om je voorste been zo ver mogelijk te buigen.

4. Mountain pose: moet je wachten bij het toilet? Ga rechtop staan met je voeten tegen elkaar en je tenen naar voren. Adem in, breng je armen boven je hoofd en leg je handpalmen tegen elkaar. Ga op je tenen staan en verleg de druk naar de bal van je voet. Adem uit, zak langzaam terug en breng je armen weer naar beneden. Herhaal een paar keer.

5. Enkelrol: nog steeds aan het wachten? Til je voet van de vloer, strek je been en maak een cirkelbeweging met je enkels.

 

6. Slaap zo veel mogelijk

De ultieme tip om zonder wallen aan te komen op je bestemming is natuurlijk: probeer zo veel mogelijk slaap te pakken. Zet je horloge op de tijd van je bestemming voordat je het vliegtuig in stapt, zodat je meteen aan de nieuwe tijd kunt wennen. Heb je een nachtvlucht, probeer dan in slaap te vallen zodra de lichten uitgaan. Praktische slaaptips: neem een nekkussen mee om een stijve nek te voorkomen en zorg voor een slaapmasker zodat je geen last hebt van flikkerende schermpjes van andere passagiers.

Fijne vlucht!

Lekker lezen

Is dit het wondermiddeltje tegen nachtelijke beenkrampen?
Deze 14 cavia’s hebben kapsels om jaloers op te zijn!
Naar deze kat moet je wel blijven kijken

Bekijk ook:

[/sm-video-embed]

 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant