Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Zó gezond is samen fietsen

happy-mature-couple-in-cafe.jpg

Wij Nederlanders pakken vaak en graag de fiets. Niet zo gek, want deze manier van bewegen kent veel voordelen, juist ook voor stellen die vaak samen fietsen.

De voordelen van fietsen

Gemiddeld maakt een Nederlander jaarlijks zo’n driehonderd fietstochtjes van in totaal 878 kilometer. Op een doordeweekse dag stappen er ongeveer vijf miljoen Nederlanders op de fiets en worden er ruim veertien miljoen ritten gemaakt. Tussen acht en negen uur ’s ochtends is het spitsuur met 1,75 miljoen fietsritjes. In dat uur rijden er zelfs meer fietsen dan auto’s!
Fietsen is gezond, goed voor je portemonnee, voor het milieu, het kan altijd én het zorgt voor een betere conditie. Niet zo heel gek dus dat wij Nederlanders zo vaak en graag op onze tweewieler springen.

Maar: fietsen heeft nog veel meer voordelen. Wat dacht je van de volgende voorbeelden.

Stellen die samen fietsen, blijven langer bij elkaar

Fietsfabrikant New Looxs ontdekte dat fietsers die samen op pad gaan, van een aantal voordelen genieten. Wie samen met zijn partner een lichamelijke activiteit onderneemt, blijkt volgens de fabrikant meer tevreden te zijn over zijn relatie. Het stellen van doelen en daar samen aan werken zou bijdragen aan die tevredenheid. Daarnaast zou fietsen de emotionele band versterken, omdat je tijdens het fietsen je houding en gedrag op elkaar aanpast. Als je verliefd bent, reageert je lichaam (bijvoorbeeld je hartslag) hetzelfde als wanneer je sport. Fietsen met je partner betekent dus een win-winsituatie. Het is goed voor de conditie én voor de romantiek! Jij en je partner kunnen op die manier jullie positieve gevoelens op elkaar projecteren en hebben het langer leuk samen.

Minder kans op gezondheidsklachten

Ook de Fietsersbond ziet allerlei voordelen. Zo kan de fiets pakken volgens hen gezondheidsklachten voorkomen. Ook helpt het ziekten te beheersen of ervan te herstellen. Uit onderzoek van de universiteit van Zuid Denemarken loop je minder kans op diabetes type 2 als je vaker de fiets pakt. Onderzoekers ontdekten dat deelnemers die geregeld een ommetje maakten op de fiets, maar liefst twintig procent minder kans hebben op het ontwikkelen van diabetes type 2. In dit artikel op Plusonline word uitgelegd hoe dat zit. Wie dertig minuten (intensief) fietst, voldoet aan de Nederlandse norm voor gezond bewegen. Ook de samenstelling en de stroming van het bloed wordt verbeterd door beweging, bovendien gaat geregeld bewegen het verval van ouder wordende hersenen tegen. Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel met vier gezondheidsvoordelen van fietsen.

Met fietsen verbrand je meer calorieën dan met wandelen

Wil je graag bewegen om slanker te worden? Dan kun je beter een uur fietsen dan wandelen, volgens nu.nl. Een kanttekening is hierbij trouwens op zijn plek. Met fietsen verbruik je per uur inderdaad meer calorieën dan met wandelen (goed voor de lijn), maar dat ligt anders als je het over afstand hebt. De reden? Het kost meer tijd om naar je bestemming te wandelen dan te fietsen. Lees hier meer over hoe dat zit en hoeveel calorieën je precies verbrandt met een uurtje fietsen.

Handig: zo fiets je met een rok

Artikelen van margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant