Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Ziekteverzuim bestrijden met vragenlijst

Het nieuwste wapen voor werkgevers in de strijd tegen overmatig ziekteverzuim? Een digitale vragenlijst. Bij bedrijven als Hema, It’s, Prijsstopper en Modern.nl moet een zieke medewerker zich eerst afmelden om daarna een digitale vragenlijst te beantwoorden. Vervolgens geeft het programma een analyse van de klachten en een medisch advies. Het programma is dan ook eigenlijk bedoeld om op de eerste ziektedag al hulp te geven bij het oplossen van de klachten. Maar de ervaring leert dat er een afschrikwekkende werking uitgaat van een procedure waarbij het bellen van een leidinggevende niet meer voldoet.

Bij het bedrijf Impact Retail (o.a. It’s, Prijstopper, Modern.nl) wordt de vragenlijst sinds april gebruikt. Het ziekteverzuim is als gevolg daarvan gedaald van 4,3 procent naar 3,3. Bij een proef van de Hema resulteerde het systeem zelfs in een drastische vermindering van het gemiddelde aantal verzuimde dagen van ruim elf naar iets minder dan zes dagen. Ondertussen gebruiken 15.000 werknemers het systeem.

Hoewel dit allemaal zeer positief klinkt en dan vooral voor werkgevers, staan de vakbonden kritisch tegenover de nieuwe ontwikkelingen. FNV Bondgenoten liet weten dat de genezing van zieken over dient te worden gelaten aan artsen en niet aan werkgevers. Gevreesd wordt ondermeer voor de privacy van werknemers als bazen hun gezondheidsgegevens kunnen inzien. Ook bedrijfsartsen hebben zo hun bedenkingen. Willem van Rhenen, bedrijfsarts bij Arboned, wijst erop dat werknemers door dit nieuwe systeem meer druk voelen om zich snel beter te melden, waardoor sommigen weer te vroeg met werken zullen beginnen.

Ook interessant