Nieuws

Duizenden mensen proberen felbegeerde Zeeman-sneakers van 200 euro te bemachtigen

run-op-exclusieve-zeeman-sneaker.jpg

Tweehonderd euro betalen voor sneakers van de Zeeman? Klinkt misschien belachelijk, maar duizenden mensen waren bereid dit de doen. De vijfhonderd exclusieve exemplaren waren binnen een paar minuten uitverkocht. Bizar!

En echt heel bijzonder zijn ze nu ook weer niet…

Experiment

De peperdure sneakers zijn een experiment van de doorgaans goedkope winkelketen Zeeman. Hiermee willen ze aandacht vestigen op de vraag waarom sommige schoenen zo duur zijn, terwijl andere paren voor twee tientjes verkocht worden.

Hybrid Z sneakers

Voor het experiment ontwikkelde de Zeeman twee soorten sneakers. De dure versie, Hybrid Z genaamd, en een goedkopere versie van 12,99 euro. Beide sneakers werden in dezelfde fabriek in China gemaakt, op dezelfde manier. Echter kreeg de dure versie een bijzonder ontwerp en complete marketingcampagne inclusief online influencers, en de goedkope versie bleef simpel en kreeg enkel een productfoto op de website van Zeeman.

10.000 mensen

En het werkte. Omdat van de Hybrid Z sneaker de oplage beperkt bleef, er zijn namelijk maar vijfhonderd stuks van gemaakt, zetten mensen alles op alles om de felbegeerde sneakers in hun bezit te krijgen. Een deel van de sneakers werd online verloot, een ander deel werd verkocht via pop-upstores in Amsterdam en Antwerpen. Voor de online loting hadden zo’n 10.000 mensen zich ingeschreven.

zeeman-sneakers

De Hybrid Z sneakers

Hoge biedingen

Inmiddels duiken de eerste Marktplaats-advertenties met de dure sneakers al op. En de biedingen lopen hoog op tot wel 1.250 euro, zo is te zien in deze advertentie. Zeeman zegt over het experiment: “We vonden het leuk om te laten zien dat als je alles eenvoudig houdt, je op die lage prijs kunt uitkomen. Dat de meerprijs dus puur ontstaat door alles eromheen.”

De winkelketen is niet van plan zich vanaf nu op de high fashion markt te storten. Alle opbrengsten van de bijzondere Hybrid Z sneaker gaan naar het goede doel ‘Save Our Sisters in India’.

Bron | AD.nl
Beeld | ANP

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant