Nieuws

Door déze trucjes zorgen winkeliers ervoor dat je meer geld uitgeeft

door-deze-trucjes-zorgen-winkeliers-ervoor-dat-je-meer-geld-uitgeeft.jpg

Als het gaat om winkelen is er vaak een scheiding tussen wat we van plan zijn te kopen en wat we uiteindelijk gaan kopen. Of het nu gaat om boodschappen, kleding, huishoudelijke artikelen of iets anders, dat maakt eigenlijk niets uit. Een lijstje maken voordat je naar een winkel gaat helpt je vaak om minder uit te geven, het geeft namelijk houvast. Maar wat nóg beter werkt is doorhebben hoe supermarkten en winkels ervoor zorgen dat je meer geld uitgeeft, dan de bedoeling is.

Wij verklappen zes trucs van winkeliers die ervoor zorgen dat je meer geld uitgeeft in een winkel. Door dit te weten voorkom je dat je te veel uitgeeft, handig!

Grote winkelkarren

Nooit zit je winkelwagen helemaal vol, tenzij je weekboodschappen voor een groot gezin in één week doet. Maar dat winkelkarren ruim zijn blijft een feit. Ze zijn ruim omdat je zonder dat je het doorhebt, je kar sneller volstopt met iets wat je niet per se nodig hebt. Een winkelmandje werkt daardoor veel beter: je merkt aan het gewicht dat je te veel in je mandje hebt gestopt. Ook handig: maak een boodschappenlijstje, naar welke winkel je ook gaat en hou je eraan.

Route

Over de route in een winkel wordt goed nagedacht. Zo vindt je in supermarkten groente en fruit vrijwel altijd aan het begin. Je stopt dus meteen gezonde boodschappen in je kar of mand en dat geeft een goed gevoel. Als je daarna langs het chips- of chocoladeschap komt, ben je sneller geneigd om iets lekkers te nemen terwijl je het niet per se nodig hebt.

Lees ook: Waarom een kleine koopverslaving hebben goed voor je is

Producten optillen

In bijvoorbeeld de MediaMarkt en andere grote winkelketens, worden producten die in de aanbieding zijn op elkaar gestapeld op een prominente plek. Wat is hiervan de reden? Uit onderzoek blijkt dat wanneer klanten iets optillen, de kans groter is dat ze het kopen dan wanneer het product in het schap ligt. Hetzelfde geldt voor kleding die opgevouwen op een tafel ligt.

Fijne atmosfeer

Als je snel een winkel in en uit gaat, zorg je ervoor dat je alleen koopt wat je écht nodig hebt. Als je langer in een winkel blijft, is de kans groter dat je iets koopt. Winkeliers spelen hier slim op in door ervoor te zorgen dat hun winkel er zo uitnodigend mogelijk uitziet. Op deze manier ga jij sneller naar binnen en blijft daar dan ook wat langer.

1+1 gratis

Twee voor de prijs van één-aanbiedingen zijn super interessant als je het ook echt nodig hebt. Soms geldt het voor dingen die je helemaal niet wilde kopen. Het is dan wel een goede aanbieding, maar het kost natuurlijk alsnog geld. Zonde om iets te kopen wat je niet nodig hebt, of het nou een aanbieding is of niet.

Woordgebruik

Het is je vast wel eens opgevallen dat winkels, maar ook vanuit producten zelf graag opvallende bordjes en teksten gebruiken. Dit hoeft niet eens te betekenen dat het product is afgeprijsd, maar je oog valt er wel op. En dat is precies wat winkeliers willen!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Tipsenweetjes.nl
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant