Nieuws

Hoe kom je toch nog in weekendmodus nu je huis ook je werkplek is?

werkplek.jpg

Voor veel mensen zal het vele thuiswerken best even wennen zijn. Op de plek waar je normaal gesproken je vrije tijd viert, ben je nu ineens aan het werk. Dingen lopen door elkaar heen en dat zorgt voor de nodige verwarring. Hoe zorg je ervoor dat je je huis toch weer als een plek van ontspanning gaat zien?

Psychologen Thijs Launspach en Hester Schaart delen aan RTL Nieuws hun beste tips.

Maak onderscheid tussen privétijd en werktijd

Volgens hem is het vooral belangrijk om onderscheid tussen privétijd en werktijd te maken. “En houd de plek waar je werkt ook echt voor werk. Hou je normale werkuren aan, kleed je ook aan alsof je naar je werk gaat.” Daarnaast kun je ook al gedurende de week beginnen met ontspannen, bijvoorbeeld door een ritueel in te voeren. Zo drinkt hij zelf elke ochtend koffie uit dezelfde mok en maakt hij aan het einde van zijn werkdag een zogenaamde ‘braindump’: “Alle losse eindjes opschrijven, zodat je er de volgende dag mee verder kan.”

Sta stil bij het einde van de dag

Iets wat volgens hem ook heel belangrijk is, is om stil te staan bij het einde van je werkdag. “Dan is de overgang naar je vrije tijd, ook al is die op dezelfde plek, duidelijker voor je rationele maar ook onbewuste brein.” Als je dit niet doet, dan kun je onbewust toch in de werkmodus blijven hangen. “En dan is het heel aantrekkelijk om nog even dat mailtje of die taak te doen, maar voor je het weet zit je de hele avond weer te werken.” Om stil te staan bij je werkdag kun je bijvoorbeeld heel bewust je laptop en andere werkbenodigdheden opbergen en daarna een stukje gaan wandelen om je hoofd leeg te maken.

Tips om lekker je weekend in te gaan

Nu alle dagen op elkaar lijken, kan het best lastig zijn om dat echte ‘weekendgevoel’ te ervaren. Psycholoog Hester Schaart heeft daarom een aantal praktische tips om in het weekend toch nog een beetje te kunnen ontspannen:

  • “Veroorloof jezelf om in het weekend meer tijd te besteden aan koken of sporten dan door de week.”
  • “Als je ’s avonds graag tv kijkt, kijk naar de zinvolle dingen, zoals Troost TV op NPO 3, elke avond na 23.00 uur. Je mag als kijker zelf aangeven wat je wil kijken, dat geeft ook meer zeggenschap.”
  • Combineer ook eens het nuttige met het aangename om echt te kunnen ontspannen: “Ga nou eens je zolderkast of kledingkast opruimen. Je kunt pas goed ontspannen in een opgeruimd huis.”

Bron | RTL Nieuws
Beeld | iStock

Ook interessant