Verloopt jouw coronavoucher bijna, maar heb je nog steeds geen geld teruggekregen van de reisorganisatie waar jij je reis vorig jaar hebt geboekt? Dan is het verstandig om je te melden bij de Consumentenbond. De geldigheid van de eerste uitgereikte vouchers is namelijk voorbij en de Consumentenbond wil weten of de reisorganisaties zich aan de afspraak hebben gehouden.
Om deze reden heeft de bond een speciaal meldpunt geopend waar je vanaf vandaag terecht kunt.
Wat is de coronavoucher?
Omdat veel vakantiereizen niet konden doorgaan na het uitbreken van de coronacrisis kregen mensen, die een pakketreis hadden geboekt bij een ANVR-aangesloten bedrijf, een gedekte coronavoucher aangeboden. Met deze voucher konden reizigers dan hun reis omboeken óf op een later moment hun geld terugkrijgen. De reisorganisaties deden dit omdat ze zelf niet de financiën hadden om de consument direct geld terug te geven. Daarnaast hoopten ze dat de consument op een ander moment in het jaar alsnog op vakantie kon gaan. Op 16 maart 2020 werden de eerste vouchers uitgegeven, vandaag is het dus precies een jaar later. Reisorganisaties moeten vouchers die niet of deels zijn gebruikt binnen twaalf maanden uitbetalen.
Het lijkt er echter sterk
op dat veel reisorganisaties hier zich niet aan zullen houden. “We krijgen al
signalen dat reisorganisaties niet willen uitkeren, dat vinden wij niet
acceptabel,” zo laat een woordvoerder van de Consumentenbond weten. Reisorganisaties
zouden wachten op het Voucherfonds dat de overheid en SGR opzetten, maar de Consumentenbond
vindt dat hier niet op gewacht mag worden. “Afspraak is afspraak,” zo klinkt
het. Reizigers wordt geadviseerd onder vermelding van vervaldatum en
reisorganisatie te mailen naar verlopenSGRvoucher@consumentenbond.nl.
Artikelen van Margriet.nl ontvangen in
je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.