Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Wandelen met warm weer: dit is wat je beter wel en niet kunt doen

running-couple-stretching.jpg

De honderdste Nijmeegse Vierdaagse is begonnen. Dinsdag 19 juli is de eerste wandeldag. Zoals bij voorgaande jaren ook vaak het geval was wordt het warm en zonnig zomerweer. Wandel je mee? Neem dan in elk geval deze tips ter harte. 

6 tips voor het wandelen met warm weer

Houd om te beginnen vooral de site van de organisatie van de Vierdaagse in de gaten, daar vind je het laatste nieuws net als de laatste weersverwachting. Het weeradviesteam van de Vierdaagse, met daarin een staflid van de medische dienst, een inspanningsfysioloog, sportpsycholoog en een meteoroloog, voorziet de organisatie van weeradvies voor de wandelaars. Vanwege de weersvoorspellingen voor vandaag en morgen adviseert de organisatie de wandelaars het volgende:

Draag een pet!
Dat zorgt ervoor dat je geen zonnesteek oploopt. Geen straf trouwens om er eentje te dragen, je vindt tegenwoordig een heleboel hippe petten en mooie hoeden.

Gebruik zonnebrand
Smeer je vantevoren goed in, van top tot teen. Neem genoeg mee voor onderweg. Welke factor je het beste kunt smeren? De Sun Protection Factor (beschermingsfactor of SPF) die wordt geadviseerd, is afhankelijk van je huidtype. Op kwf.nl kun je je huidtype bepalen en vind je welke factor passend is bij je huidtype. Hier lees je meer over verstandig zonnen

Drink genoeg!
Het advies is om de hele dag door te drinken en gebruik te maken van de waterpunten die er onderweg zijn om flesjes en bidons bij te vullen. Op de site van de Vierdaagse wordt het advies gegeven om bij voorkeur water, thee of sportdranken te drinken. Koolzuurhoudende (fris)dranken zijn minder geschikt en het gebruik van alcohol wordt door de organisatie sterk ontraden. Over hoeveel je moet drinken, geeft de organisatie geen advies, wel dat het belangrijk is om daarvoor te luisteren naar je lichaam. 

Het WandelMagazine heeft ook nog een aantal nuttige tips voor het wandelen met warm weer:

Rustig aan: wandel in een rustiger tempo, neem voldoende pauzes, zoek regelmatig de schaduw op en zorg voor verkoeling. Door minder snel te lopen, produceer je minder warmte en hoef je dus ook minder warmte af te voeren.

Let op wat je eet: eet licht verteerbaar en probeer niet te veel te eten. Als je zwaar of veel eet, produceert je lichaam meer warmte om het eten te verteren. Het magazine geeft ook de tip om dat je via het voedsel voldoende zout binnenkrijgt.

Draag luchtige kleding: draag bijvoorbeeld ademende stof (geen katoen) en ga niet in zwart gekleed. Die kleur absorbeert warmte. Zorg ervoor dat je lichaam zo veel mogelijk is bedekt.

Heb je het gevoel dat je door te hitte bent bevangen? Let op symptomen als hoofdpijn, misselijkheid of duizeligheid. Deze kunnen wijzen op een zonnesteek of vochttekort.

Wat is jouw tip om het hoofd koel te houden met dit warme weer?

Ook interessant