Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Waarom we in Nederland best wat aardiger kunnen zijn voor elkaar

aardig-zijn.jpg

Wist je dat we in Nederland soms best wel wat aardiger kunnen zijn voor elkaar? Bumperkleven, het negeren van de caissière in de supermarkt, voordringen in de trein, geluidsoverlast, veel Nederlanders maken zich schuldig aan dit gedrag. 74% van de Nederlanders vindt dat het dan ook nodig is dat we met dit onaardige gedrag geconfronteerd worden. Kun jij soms ook wat aardiger zijn?

Margriet samen met SIRE

Onderzoek* toont aan dat we met de jaren er niet aardiger op zijn geworden. Een aantal resultaten op een rij:

  • 49% van de Nederlanders vindt het de verkeerde kant opgaan met Nederland, mensen hebben steeds minder respect voor elkaar.
  • 87% is van mening dat we in het algemeen aardiger kunnen zijn voor elkaar.
  • Er waren in 2018 146.571 scheldtweets met het woord ‘kanker’ erin.
  • 10% afname in 10 jaar tijd t.a.v. elkaar voor laten gaan in het verkeer
  • 72% van de weginspecteurs krijgt regelmatig de middelvinger
  • 618 meldingen van burenruzies in Rotterdam in 2018

Morele superioriteit

Paul van Lange (Hoogleraar Psychologie, VU Amsterdam): “Eén van de grootste irritaties in Nederland komt voort uit overlast die anderen veroorzaken. Mensen willen graag meer vriendelijkheid; 87% van de Nederlanders geeft aan dat we wel wat aardiger kunnen zijn voor elkaar. Velen willen zich daar best voor inzetten als anderen dat ook doen. Maar daar ligt de eerste hindernis: morele superioriteit. Vergeleken met onszelf, vinden we dat anderen zich gemiddeld genomen veel onaardiger en minder sociaal gedragen.”

Onaardig gedrag

SIRE is een campagne #DOESLIEF gestart om Nederland een beetje mooier en liever te maken. Laten we allemaal wat aardiger zijn voor elkaar. “We zijn steeds minder aardig voor elkaar. “Kijk om je heen, het gebeurt elke dag. Vaak hebben mensen hun onaardige gedrag niet eens door”, volgens Lucy van der Helm, directeur van SIRE. Deel jouw ervaringen via de #DOESLIEF op social media of deel jouw ervaring met ons via: aardig@sanoma.com.

* Bronnen: Sociaal & Cultureel Planbureau, Burgerperspectieven 2018/04, Ruigrok NetPanel, 2018/08, Flycatcher, 2019/01.

Ook interessant