Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Waarom spijbelen van je werk soms goed is

vrouw-thuis.jpg

Spijbelen van je werk: dat doe je toch niet? Maar als je werk je zo enorm aangrijpt, kan het goed zijn om even een dag afstand te nemen.

Nederlandse werknemers zijn minder geneigd te spijbelen dan andere Europeanen, zo blijkt uit onderzoek van salarisverwerker ADP. Van de Nederlandse ondervraagden zei 15 procent geneigd te zijn zich (onterecht) ziek te melden. In het Verenigd Koninkrijk is dat bijvoorbeeld 27 procent.

Zaken op een rij zetten

“Als het iemand echt tot híer zit, kan spijbelen ook wel goed zijn. Even een dag afstand van het werk kan ervoor zorgen dat hij of zij de zaken op een rij kan zetten. Dat kan erger voorkomen. Beter een dag missen dan door blijven gaan tot je niet meer kunt. Dat leidt alleen maar tot langer verzuim,” zo zegt Martijn Brand, algemeen directeur van ADP, tegen AD.nl.

Volgens hem spijbelen Nederlandse werknemers het minst omdat ze gelukkiger zijn. “We hebben het naar ons zin op het werk. We voelen verbinding met wat we doen en hebben een goede relatie met collega’s.”

Balans werk-privé

Als iemand wel veel spijbelt, ligt dat vaak niet aan het werk alleen. “Je hebt andere dingen aan je hoofd dan werk of de balans tussen werk en privé is niet goed. Als je niet genoeg aan privézaken toekomt, beïnvloedt dat de motivatie om naar het werk te gaan.”

Ook een gebrek aan energie kan leiden tot een baaldag. “Krijg je juist energie van je baan of moet je er zelf voortdurend energie in stoppen? Heb je elke dag het gevoel dat je werk je leegzuigt, dan heb je eerder de behoefte om een baaldag te nemen.”

‘Werkgevers: stimuleer loyaliteit’

Brand adviseert werkgevers loyaliteit onder werknemers te stimuleren. “Bedrijven in heel veel sectoren hebben moeite met het aantrekken van geschikt personeel. Je wilt dan geen goede krachten kwijtraken. Hoe meer iemand zich thuis voelt op het werk, hoe loyaler hij of zij is. Dat kleine beetje meer geld bij de buurman beweegt ze dan niet meer om op te stappen.”

Het is wel belangrijk dat werkgevers bij het stimuleren van loyaliteit een individuele aanpak gebruiken, benadrukt Brand. “Ieder mens heeft andere behoeftes om tevreden te zijn op het werk. Je moet als werkgever dus in gesprek blijven met ieder individu, eigenlijk een no-brainer.”

Bron | AD.nl
Foto | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant