Nieuws

Waarom je je nooit om drie uur ’s middags moet laten opereren

niet-om-drie-uur-opereren.jpg

Waar ter wereld en in welke tijdzone je je ook bevindt, iedereen heeft er (weleens) last van: de middagdip. Je concentratievermogen gaat achteruit, je oogleden worden zwaar, soms is het zelfs een heel karwei om wakker te blijven. Volgens onderzoekers is dit het moment waarop je je in de gevarenzone bevindt, want het is het tijdstip waarop de meeste fouten worden gemaakt. Maar wat kunnen we er precies tegen doen? 

De gevarenzone

Rond een uur of drie ’s middags heeft menigeen het ‘zwaar’, zowel op de werkvloer als daarbuiten. Je lichaam wil het rustiger aan doen, maar het werk laat dit vaak niet toe. Het is het moment waarop je je in de welbekende middagdip bevindt, waardoor concentreren, nadenken en soms zelfs wakker blijven een moeilijke opgave worden. Onderzoekers van de Duke Medical Center in North Carolina deden onderzoek naar 90.000 ziekenhuisoperaties en kwamen erachter dat het percentage van anesthesiefouten om drie en vier uur ’s middags op 4,2 procent lag en om 9 uur ’s ochtends op maar 1 procent. De kans dat er iets mis kon gaan, was dus vier keer zo groot!

Minder alert

Door de welbekende middagdip zijn mensen minder alert, en dat geldt dus ook voor artsen. Een Amerikaanse studie uit 2015 in ruim dertig ziekenhuizen toonde dit duidelijk aan. Zo was er een dramatische daling te zien van chirurgen die hun handen wassen voordat ze de operatiekamer in lopen als de namiddag werd vergeleken met de ochtend. Dit leidde tot een toename van 7.500 onnodige infecties.

In het verkeer

Maar ook in het verkeer ben je niet veilig rond dit middaguur. Uit een Engels onderzoek kwam naar voren dat auto-ongelukken waarbij de bestuurder achter het stuur in slaap was gevallen een stijging lieten zien tussen twee en vier uur ’s middags. En niet alleen in Groot Brittannië was dit het geval, ook in Finland, Amerika, Israël, Frankrijk en een aantal andere landen kwam dit resultaat naar voren. Uit ander – meer diepgaand – Brits onderzoek bleek dat de ‘normale werker’ zijn meest onproductieve moment van de dag bereikt om vijf voor drie ’s middags. Het moment waarop we die geeuw niet kunnen onderdrukken en onze oogleden zwaar worden.

Wat kun je doen aan de dip?

Het meest voor de hand liggende om te doen zodra je de middagdip voelt aankomen, is een korte pauze nemen. Stop met wat je aan het doen ben, sta op (als je zittend werk doet) en ga een blokje om. Doe dat het liefst buiten. Zo kan de buitenlucht je nieuwe zuurstof geven, waardoor je je weer helderder voelt. Kun je niet gemakkelijk even naar buiten, doe dan een aantal bewegingsoefeningen en gooi een plens water in je gezicht op het toilet. Wat nóg beter helpt? Een dutje doen! Door je hersenen en je lichaam maximaal dertig minuten rust te geven, druk je als het ware op de reset-button. Helaas is dit laatste (in Nederland) niet voor iedere werknemer weggelegd.

Bron | oprah.com
Beeld  iStock

Lees ook deze artikelen

Gebrek aan concentratie op het werk? Ga eens naast een andere collega zitten
Post-its plakken: we deden het al die tijd verkeerd!
Ontspullen: 14 tips voor meer ruimte in huis en je hoofd

Bekijk ook

Creatief met groen: zo maak je deze parapluvaas.

Ook interessant