Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Waarom staan vrouwen in reclamespotjes zo vaak in de keuken?

vrouwindekeuken.jpg

Als je naar reclamespotjes kijkt, dan valt het op dat vrouwen vaak in de keuken of bij de wasmachine in beeld worden gebracht. In slechts twee procent van de spots worden ze als intelligent neergezet.

Dit blijkt uit onderzoek van Unilever, meldt RTLnieuws.nl. In slechts drie procent van de reclames zijn vrouwen te zien in een professionele setting. Ook kwam uit dit onderzoek naar voren dat ze bijna nooit als grappig worden neergezet. In slechts een procent van de reclamespotjes hebben ze gevoel voor humor. Unilever belooft beterschap.

Nauwelijks verandering

Serena Daalmans, communicatiewetenschapper van de Radboud Universiteit in Nijmegen deed onderzoek naar rolpatronen in reclames. Het bleek dat er nauwelijks iets is veranderd tussen 1980 en 2005. “In de afgelopen tien jaar is er niets veranderd: vrouwen zijn in reclames altijd thuis, ze werken niet, zijn verzorgend en komen in de rol van moeder, vriendin of oma in beeld.”

Volgens Daalmans loopt reclame achter op de ontwikkelingen in de samenleving.

Stoor jij je eraan dat vrouwen bijna altijd in een traditionele rol in reclame zijn te zien? Laat je reactie hieronder achter.

Ook interessant