Nieuws

Vraag van de week: ‘Moet ik de kosten delen met mijn buurman?’

vraagvdweek04.jpg

Elsa (53): “Met de buren heb ik een gemeenschappelijke poort. Laatst kwam de buurman naar me toe met de vraag of ik wil bijdragen aan de ophoging van deze poort. Ben ik daartoe verplicht?”

Mr Christa Verploeg: “Een gemeenschappelijke poort betekent dat twee of meer buren eigenaar zijn. In dat geval heb je een gezamenlijke plicht tot onderhoud, herstel of vervanging van de poort. De vraag is of ophoging noodzakelijk is. Als de poort niet wordt opgehoogd, ontstaat er dan schade? Zo niet, dan is voor de ophoging geen noodzaak en kan de buurman je niet verplichten mee te betalen. Is de noodzaak er wel en werk je niet mee, dan kan de buurman de poort (laten) ophogen en de kosten verhalen of de medewerking van de andere buur afdwingen. Desnoods via de rechter.
Een poort is gemeenschappelijk als die in eigendom toebehoort aan meerdere buren. Gebruik impliceert nog geen eigendom. In de akte van levering kan staan opgenomen aan wie de poort toebehoort. Dat hoeft echter niet. Als de poort op de erfgrens is geplaatst (bijvoorbeeld in of aan een schutting), betekent dat automatisch dat beide aangrenzende buren eigenaar zijn van deze poort. Is de poort niet gemeenschappelijk, dan zal die toebehoren aan één van beide buren. Dat betekent dat die buur ook dient zorg te dragen voor onderhoud, herstel en vervanging van de poort of onderdelen daarvan. Dit is anders als er schade aan de poort is ontstaan die is veroorzaakt door de andere buur. In dat geval zal die andere buur voor herstel moeten zorgen. Is in dit geval de poort bijvoorbeeld verzakt geraakt door werkzaamheden van de andere buur, dan zal die de kosten van herstel (ophoging) moeten betalen.
Blijf altijd in gesprek met je buren. Informeren naar de juridische regels is verstandig. Probeer dan wel eerst samen met je buren naar een goede oplossing te zoeken. Voorkom een (juridische) strijd. Een procedure bij de rechter kan jaren duren en één ding weet je dan zeker: de burenrelatie is voorgoed voorbij. Mails en brieven kunnen zorgen voor escalatie. Ga in plaats daarvan eerst een gesprek aan. Kom je er samen niet uit, dan kun je de hulp inroepen van buurtbemiddeling, zij helpen buren om conflicten op te lossen. Mediation is ook een optie. Een onafhankelijke en onpartijdige professionele bemiddelaar helpt de buren dan om een oplossing te vinden. Kom je er dan nóg niet uit, dan is het laatste redmiddel de gang naar de rechter. Laat je van tevoren niet alleen informeren over je juridische positie, maar ook over de consequenties van een procedure bij de rechter. Een procedure kost nachtrust, energie en tijd. Bovendien zijn de uitkomsten onzeker.”

Christa Verploeg is senior jurist en MfN registermediator bij DAS Rechtsbijstand-verzekering.

Tekst | Nathalie de Graaf
Beeld | iStock

Dit is afkomstig uit Margriet 2018-04. Bestel deze editie na via magazine.nl.

Lees ook

Artikelen van margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant