Nieuws

Vraag van de week: ‘Hoe kun je een burn-out voorkomen?’

vraagvdweek53.jpg

Soraya (51): “Ik kom heel vaak moe uit mijn werk en ben bang dat ik een burn-out krijg. Hoe kan ik voorkomen dat het zo ver komt?”

Tosca Gort: “Of je risico loopt op een burn-out hangt af van of je gezond-moe bent of ongezond-moe. Gezond-moe ben je bijvoorbeeld na een dag hard werken, boodschappen doen, koken en daarna nog naar de sportschool. Je ploft moe maar voldaan op bed, slaapt goed en rust uit. Als deze situatie te lang duurt, kun je jezelf wel uitputten, maar bij een burn-out is er meestal ook iets anders aan de hand. Ongezond-moe word je als je geestelijk uitgeput raakt doordat je bijvoorbeeld werk doet waarbij je op je tenen loopt. Als je te lang doorgaat met taken waarvan je geest uitgeput raakt en onvoldoende tijd neemt voor herstel, loop je risico op een burn-out, want deze vermoeidheid heeft méér hersteltijd nodig.
Veel vrouwen denken: ik heb het alleen maar druk. Een baan, kinderen, partner, huishouden… Ik moet gewoon veel ballen in de lucht houden. Als je dan gaat doorvragen blijken ze bijvoorbeeld liever fulltime te werken, maar op vijf dagen kinderopvang ligt een taboe, dus dat doen ze niet waardoor ze zichzelf verraden en ongezond-moe raken. Ze spelen dan een rol die ze niet willen spelen. Soms speel je wel zes rollen tegelijk: een moeder die leuke feestjes organiseert, een werknemer voor wie niets te veel is, een vrouw die zorgzaam is voor haar man, een attente vriendin, een parttime werkende vrouw, een behulpzame dochter et cetera. Als bepaalde rollen niet bij je passen, gedurende langere tijd, holt je levensplezier uit. En als je dat negeert, word je ongezond-moe en krijg je een burn-out. Zorg daarom voor herstelmomenten en zoek naar waar je blij van wordt. Bijvoorbeeld door een middag te lummelen in huis, want dan ontdek je vanzelf waar je zin in hebt. Yoga en meditatie kunnen ook helpen, en dat kan ook eenvoudig thuis. Dan voel je gewoon in bed, op de bank of in de auto even hoe het met je lichaam is. Dat zet vanzelf in gang dat je weer meer gaat doen wat bij je ziel past. Je kunt ook hulp inroepen van een coach of psycholoog, maar doe in elk geval iets. Op je werk kun je overigens vaak meer veranderen dan je denkt: een koptelefoon dragen op een lawaaiig kantoor, in de pauze wandelen of overleggen over andere taken. Vier wetenschappelijk bewezen methodes om burn-outs te voorkomen zijn: 1. Lichaamsbeweging, liefst buiten, zoals wandelen of fietsen. 2. Schrijven: alles opschrijven waar je hoofd vol mee zit of to-dolijstjes maken. 3. Muziek luisteren die je in vervoering brengt, dat ontspant. 4. Iets nieuws leren, want dat leidt af van de stress én inspireert. Hoe dan ook: zoek naar de essentie van wie je bent en zet liefdevolle stapjes naar die essentie.”

Tosca Gort is arbeids- en organisatiepsycholoog. Ze is directeur en oprichter van GORTcoaching.nl, een coachingsbureau met zestig coaches gespecialiseerd in persoonlijke ontwikkeling.

Tekst | Bianca Bartels
Beeld | iStock

Dit is afkomstig uit Margriet 2017-53. Bestel deze editie na via magazine.nl.

Ook interessant om te lezen

Bekijk ook

Creatief met groen: maak dit prachtige stuk van een oude krans!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant