Nieuws

Vraag van de week: ‘Wat doe je aan winderigheid?’

vrouw-denken.jpg

Lieke (59): “Ik heb veel last van winderigheid. Hoe kan ik dit 
voorkomen en wanneer moet ik ermee naar een dokter?”

Dr. Ben Witteman: “Iedereen laat ongemerkt zeker twintig winden per dag. Alleen de grotere winden merk je op. Mannen laten wat vaker expres winden, maar hebben er eigenlijk minder last van, doordat ze een sterkere sluitspier hebben. Vrouwen kunnen, zeker wanneer ze zware bevallingen hebben gehad, vanaf een jaar of zestig winden minder goed ophouden. Winderigheid kan gepaard gaan met een opgeblazen gevoel omdat er dan gas in de buik ophoopt. Gassen worden in de darmen gevormd door bacteriën en door gisting van voeding. Sommige zijn geurloos, maar andere ruiken nogal, wat de winderigheid vervelender maakt. De geur hangt samen met wat je eet. Suikers, bonen en bijvoorbeeld linzen geven een zurige geur, kool ruikt penetrant en eiwitten geven een zwavelachtige rotte-eierengeur.

Veel lucht kan hinderlijk zijn, maar heeft ook voordelen. Als je meer vezels eet, vormt zich bijvoorbeeld meer gas, waardoor de darm beter gevuld is en dat geeft een betere beweging van de darm en een soepelere doorstroming. Wanneer je plotseling meer vezels of bonen gaat eten, krijg je een tijdje meer last van winderigheid. Dat is geen reden om ermee te stoppen, want als je ermee doorgaat, past je lichaam zich aan en vermindert de winderigheid weer. Sommige mensen hebben zo veel last van winden, gecombineerd met buikkrampen en een bolle buik, dat ze de deur niet meer uit gaan. Ga naar een arts wanneer je daar last van hebt. Deze geeft dieetadviezen en schrijft je bijvoorbeeld probioticadrankjes voor om de bacteriën die te veel gas aanmaken te verdrijven. De apotheekversies, met hogere doseringen, helpen vaak het beste. Probiotica krijg je niet vergoed en moet je wel altijd blijven gebruiken. Met een gespecialiseerde diëtist kun je uitzoeken op welke voedingsmiddelen jouw darmen heftig reageren, bijvoorbeeld gluten of lactose. Dat is nogal een uitzoekerij, maar bij pittige klachten is het zeker de moeite waard.

Zelf kun je het best zo veel mogelijk eten volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum. Je kunt ook bijhouden van welke voeding je last krijgt. Soms blijk je dan gevoelig voor iets anders dan je dacht. Verder is winderigheid vervelend, maar geen alarmsymptoom. Komt de winderigheid echter samen met andere klachten, zoals pijn, diarree, bloed in de ontlasting, loze aandrang en/of gewichtsverlies, ga dan naar een arts om uit te zoeken of er iets anders aan de hand is, zoals een darmontsteking of darmkanker. Maar winderigheid alleen is daar zeker geen teken van.”

Ben Witteman is maag-darm-leverarts in Ziekenhuis Gelderse Vallei en hoogleraar voeding en darm-
gezondheid aan de
Wageningen Universiteit. Hij werkt samen met de Maag Lever Darm Stichting.

Op deze plek geven specialisten antwoord op vragen van lezeressen. Heb je ook een vraag die je aan een deskundige wilt voorleggen? Stuur hem naar redactie@margriet.nl, o.v.v. ‘Vraag aan’.

Tekst | Bianca Bartels
Beeld | iStock

Dit is afkomstig uit Margriet 2018-28. Bestel deze editie na via magazine.nl.

Lees ook

Artikelen van margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant