Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Vraag van de week: ‘Hoe zit het met de vergoeding als je vlucht te laat is?’

margrietreizen.jpg

Ellen (45): “Mijn vlucht had laatst vier uur vertraging. Heb ik nu recht op een vergoeding?”

Mr. Ilona Maertzdorff geeft antwoord: “Passagiers hebben recht op een vergoeding bij een vertraagde of geannuleerde vlucht, een gemiste aansluiting en instapweigering. Dit is geregeld in Verordening (EG) nr. 261/2004. Je moet dan wel minder dan twee weken voor vertrek zijn geïnformeerd door de luchtvaartmaatschappij. Ook moet de vlucht voldoen aan meerdere punten.

De vlucht vertrekt vanuit een EU-land of vertrekt buiten de EU naar een EU-land
met een EU-luchtvaartmaatschappij; de passagier komt met drie uur of meer 
vertraging aan op de eindbestemming of twee uur of meer vertraging in geval van 
een geannuleerde vlucht; en er is geen sprake van een buitengewone omstandigheid. Daarbij kan de luchtvaartmaatschappij aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de vluchtvertraging. Je kunt hierbij denken aan slecht weer, zoals afgelopen december met de hevige sneeuwval. Als piloten of cabinepersoneel van de luchtvaartmaatschappij staken, hebben passagiers die vertrekken of aankomen in Nederland wel recht op een vergoeding.

Als passagiers met drie uur of meer vertraging aankomen op de eindbestemming 
en recht hebben op een vergoeding, kunnen ze een claim indienen bij de betreffende luchtvaartmaatschappij of bij een derde partij zoals EUclaim. Het is belangrijk dat 
je de boardingpass goed bewaart, dit kan als bewijs dienen dat je zelf op tijd op de 
luchthaven was. Qua vergoedingen kun je denken aan bedragen tussen de € 250 en 
€ 600 per persoon, afhankelijk van de vluchtafstand.

Wat ook goed is om te weten: als er sprake is van meer dan twee uur vertraging, dan 
is de luchtvaartmaatschappij verplicht om de passagier te verzorgen. Daaronder wordt verstaan eten, drinken en waar nodig een hotelovernachting. Als vertraagde passagiers extra kosten moeten maken – denk hierbij aan taxikosten of het langer huren van de huurauto – dan is de luchtvaartmaatschappij ook hier verantwoordelijk voor. Recht op verzorging en het declareren van extra gemaakte kosten is ook van 
toepassing bij een vluchtvertraging die is veroorzaakt door een buitengewone 
omstandigheid. Deze rechten worden geregeld in het Verdrag van Montréal.”

Ilona Maertzdorff is Senior Legal Counsel bij EUclaim.

Tekst | Marte van Santen
Beeld | iStock

Dit is afkomstig uit Margriet 2018-19. Bestel deze editie na via magazine.nl.

Lees ook

Deze voeding bevat van nature het slaaphormoon melatonine
Hoe merk je dat je lever aan het vervetten is?
Met dit ontbijt kun je makkelijker en sneller afvallen

Bekijk ook

Vriendinnen Ingrid en Liezet gaan op pad in het oosten van Nederland.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant