Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Veel vouchers voldoen niet aan de voorwaarden: híer moet je op letten

voucher-voldoet-niet-altijd-aan-voorwaarden-hier-moet-je-op-letten.jpg

Heb jij een voucher gekregen voor een vakantie, concert of festival dat niet doorgaat door het coronavirus? Dan is het belangrijk dat je checkt of de kosten die je gemaakt hebt wel écht vergoed worden.

Lang niet alle tegoedbonnen blijken namelijk te voldoen aan voorwaarden die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt, blijkt uit analyse van 180 vouchers.  

Faillissement voorkomen

In principe heb je als consument nog steeds recht op geld terug als bijvoorbeeld een sportwedstrijd, reis of concert niet doorgaat. Maar tijdens deze coronacrisis ligt dat wat ingewikkelder: héél veel dingen moeten door de maatregelen afgelast worden. Als alle bedrijven klanten nu in één keer terug zouden moeten terugbetalen, zullen veel van hen failliet gaan. Eerder riep de overheid al op om in deze tijd van het coronavirus vouchers te accepteren, en ook de ACM zegt dat vouchers nu een redelijk alternatief zijn. Zo kun je later als nog genieten van je vakantie, evenement of sportwedstrijd én loopt het bedrijf minder kans failliet te gaan.

Maar, zegt de ACM, dan moet zo’n tegoedbon wél een redelijke vervanger zijn voor terugbetaling. Je moet met je voucher – zodra de maatregelen voor het coronavirus afgezwakt worden –  wél een redelijke vervanger kunnen boeken. Op de volgende punten moet je letten voor je een voucher accepteert:

1. Redelijk voorstel

Als een bedrijf je een voucher aanbiedt, moet dat wel een voorstel zijn waar je ook echt iets aan hebt. Het moet een volwaardige vervanger zijn van waar je voor betaald hebt. Je moet dus met deze voucher een soortgelijk of in ieder geval goed vergelijkbaar evenement kunnen bezoeken, vakantie kunnen boeken of product kunnen krijgen.

2. Volledige waarde gedekt

Heb je tijdens het boeken van een evenement reserveringskosten of administratiekosten betaald? Ook die moeten dan vergoed worden, zegt de ACM. Zitten deze kosten er niet bij in? Dan mag het bedrijf je deze kosten niet nog eens laten betalen als je de voucher gebruikt. Vraagt het bedrijf administratiekosten voor het uitschrijven van een voucher? Ook dat is niet toegestaan en kun je dus weigeren.

Lees ook: Zó gaat een dagje Efteling eruit zien

3. Lange geldigheidsduur

Let ook op de termijn waarin je de voucher kunt gebruiken. Moet je al binnen een maand een nieuwe reis boeken? Dat is niet redelijk, want we weten nog niet hoe het coronavirus zich zal ontwikkelen. De ACM raadt bedrijven aan om te gaan voor een geldigheidsduur van twaalf maanden. Bieden ze je een kortere of onredelijke periode aan? Ga dan in gesprek met het bedrijf, en accepteer de voucher niet voor jullie tot een overeenkomst gekomen zijn.

4. Restbedrag uitbetaald

Heb je maar een gedeelte van de voucher gebruikt? Dan moet het restbedrag – wat je eerder wel betaald hebt, maar nu niet besteed hebt – alsnog binnen een redelijke termijn uitbetaald worden. Als het goed is zal dat automatisch gebeuren, maar houd wel goed in de gaten dat je dit geld ook echt ontvangt.

5. Garantiefonds voor voucher

Let ook goed op of de voucher gedekt is door een garantiefonds. Als een bedrijf binnen de geldigheidsduur van je tegoedbon failliet gaat, betaalt het garantiefonds de waarde van de voucher aan je uit. Als jouw voucher niet gedekt is door zo’n fonds kun je na een faillissement de voucher niet meer gebruiken én ontvang je geen geld terug.  

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | ACM, Consuwijzer

M23

Margriet 23 ligt in de winkel! Met als extra een spannende zomerthriller om te lezen in de zon. Maar ook: zomer-beautytips van BN’ers, schoenentrends voor het komende seizoen, de lekkerste aardbeienrecepten en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant