Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Voordat je met Streep-je-Slank begint

streep-je-slank-ballon.jpg

Streep-je-Slank is een deskundige en makkelijk vol te houden methode om af te vallen én op gewicht te blijven. Het is belangrijk dat, voordat je begint, deze essentiële tips voor gezond afvallen meeneemt.

1 Eet gevarieerd

Afvallen is niet alleen een kwestie van calorieën tellen. Minstens zo belangrijk is dat je gevarieerd eet, met genoeg groenten en fruit, zodat je geen vitaminetekort oploopt of andere belangrijke voedingsstoffen mist. Groenten hebben bovendien als belangrijk voordeel dat je er bijna zoveel van kunt eten als je wilt!

In Streep-je-Slank is ruimte voor:

4 volkoren boterhammen • 150 g aardappels (of 50 g zilvervliesrijst/volkoren pasta, ongekookt gewogen) • 200 g fruit • 200 g groente (meer mag ook) • 400 ml melkproducten • 20 g halvarine/bakproduct • 20 g kaas • 100 g mager vlees(waren) • 1,5 l vocht • 10 extra ‘snoep’vakjes (in totaal 130 vakjes).

Als je je aan deze verdeling houdt, krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen. Weet je nog niet goed wat je allemaal kunt eten om tot 130 of 150 vakjes te komen? Bekijk voor voorbeelden de handige dagmenu’s!

2. Weeg alles af

Om Streep-je-Slank goed te kunnen uitvoeren, is het belangrijk dat je – zeker in het begin! – de aangegeven hoeveelheden niet schat, maar op een keukenweegschaal afweegt. Door bijvoorbeeld je boterham dikker te beleggen dan in Streep-je-Slank staat aangegeven, of een iets groter stuk vlees te eten, krijg je ongemerkt veel meer calorieën binnen. Het beste kun je een digitale weegschaal gebruiken. Na verloop van tijd heb je deze niet meer nodig om de goede hoeveelheden te kiezen.

3. Blijf in beweging

Een actieve leefstijl helpt bij het afvallen en voorkomt dat je lijf op de beruchte spaarstand schiet. Het advies is om elke dag minstens een half uurtje aaneen ‘matig intensief’ bezig te zijn. Dat wil zeggen dat je fietst of wandelt in een dusdanig tempo dat je hart sneller gaat kloppen, maar je nog wel gewoon kunt praten. Vergeet ook je buikspieren niet! Dit omdat het extra vet met de jaren op de buik gaat zitten. Hoe meer verschillende spiergroepen je regelmatig gebruikt, hoe beter het ook voor je gewicht is.

Wil je strakker in je vel komen? In de workout-video’s laat personal trainer Jesse zien hoe je met eenvoudige oefeningen je figuur kunt verfraaien.

4. Drink voldoende

Mineraalwater en koffie en thee zonder suiker en melk (zoetjes mogen wel) bevatten geen of nauwelijks calorieën en kun je de hele dag door drinken. Geadviseerd wordt om elke dag minimaal 1,5 tot 2 liter vocht (liefst water) te drinken.

5. Sta niet vaker dan één keer per week op de weegschaal

Als je met afvallen begint, ben je natuurlijk heel benieuwd naar je vorderingen. Weeg je daarom vooraf, maar… ga pas na een week weer op de weegschaal staan! Je zult dan beslist resultaat zien. Jezelf elke dag wegen heeft geen zin, je lichaam bestaat voor zestig procent uit water en deze hoeveelheid kan elke dag verschillen.

6. Heb geduld

Verwacht niet dat je vijf kilo per week verliest, deze afvalmethode doet het langzaamaan! Gezond afvallen is niet een kwestie van even een ‘sprintje trekken’. Het gaat erom dat je een gezond eetpatroon ontwikkelt, dat je maanden kunt volhouden. En heb je je streefgewicht bereikt, dan houd je dat gemakkelijk vast, omdat je inmiddels gewend bent aan je nieuwe eetstijl.

7. Vraag steun

Vraag de mensen in je omgeving om je geen snoep en dergelijke aan te bieden, zodat je ook niet in de verleiding komt. Hoe meer steun en enthousiasme, hoe groter jouw kans van slagen!

8. Besef dat je minder nodig hebt

Bedenk dat de behoefte aan calorieën tussen je dertigste en tachtigste levensjaar met de helft afneemt. Gemiddeld hebben vrouwen tweeduizend calorieën per dag nodig, maar dat is dus wel afhankelijk van je leeftijd en je activiteiten. Veel vrouwen komen met tweeduizend calorieën gewoon aan. Streep-je-Slank adviseert daarom je dagmenu te beperken tot 150 vakjes (1500 calorieën) vanaf het moment dat je je streefgewicht hebt bereikt. Merk je na twee tot drie weken dat je nog steeds afvalt, dan kun je zelf met stapjes van twintig vakjes uitbreiden tot je gewicht stabiel blijft.

Lees ook > ‘Bereid een afvalpoging altijd goed voor’

Ook interessant