Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Waarom mogen volle vliegtuigen wel maar volle theaterzalen niet?

volle-vliegtuigen.jpg

Veel mensen vinden het onbegrijpelijk dat we wel met met zijn allen in volle vliegtuigen mogen zitten, maar dat we ons in theaters, bioscopen en restaurants aan strenge regels moeten houden. Want wat is nu precies het verschil tussen bijvoorbeeld een vliegtuig en een theaterzaal?

Wij leggen het je hier uit.

Andere luchtventilatie in volle vliegtuigen

Volgens Jaap van Dissel (hoofd infectieziektebestrijding RIVM) en luchtvaartdeskundige Joris Melkert is de kans dat iemand een vliegtuig vol inzittenden besmet, buitengewoon klein. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat de luchtventilatie in een vliegtuig heel anders is dan bijvoorbeeld in kantoorgebouwen, bioscopen en treinen.

Speciale filters

“De luchtcirculatie in een vliegtuig is ongelooflijk goed,” zo vertelt Melkert aan NOS. “Op grote hoogte is de lucht zo ijl, dat dat ook wel moet. Anders komen passagiers niet levend aan.” De meeste lucht die in de cabine komt is vers. Een deel hiervan wordt gefilterd voor hergebruik met zogeheten ‘hepa-filters’ die je ook in ziekenhuizen hebt. Zo’n filter haalt 99 procent van de deeltjes en organische stoffen, inclusief microben, uit de lucht.

Lees ook: waarom breekt het coronavirus juist in slachthuizen uit?

Verse lucht

“Die lucht wordt aan de bovenkant van de cabine ingespoten en bij de vloer afgezogen en zo ontstaat er een verticale stroming,” zo legt Melkert uit. “Gemiddeld wordt de lucht in de cabine iedere twee tot drie minuten helemaal ververst. En als je dan dat blazertje boven je hoofd ook aanzet, dan krijg je nog meer luchtstromen van boven naar beneden.”

Kritisch geluid

Arts Microbioloog Andreas Voss zet vraagtekens bij deze uitspraken. Volgens hem is het inderdaad zo dat vliegtuigen een veel betere luchtcirculatie hebben, dan bijvoorbeeld restaurants en theaters, maar is het nog maar de vraag of dit ook besmettingen voorkomt. “Ik ben ook niet bang dat het hele vliegtuig ziek wordt, daarvoor is die luchtcirculatie inderdaad goed genoeg,” zegt Voss. “Maar die stroming is volgens mij niet zo sterk dat het de overdracht van grote druppels op korte afstand, zoals tussen mensen die naast elkaar zitten, kan voorkomen.”

Korte vs lange vlucht

Mocht je nu per se op vakantie willen gaan, dan is het volgens Voss veiliger om een korte vlucht te nemen. Zolang de passagiers op zo’n vlucht op de juiste manier mondkapjes dragen, is er volgens hem weinig aan de hand. “Ook moeten mensen zich vanaf het betreden van het vliegveld tot het einde van hun reis aan de regels houden.” Bij de lange vluchten is dit volgens hem een ander verhaal. “Ik weet niet hoe ze dat met die mondkapjes willen doen als het vliegtuig van voor tot achter volgepakt is. Al is het alleen maar om te eten en te drinken. Hoe willen ze regelen dat je je masker kan afzetten zonder dat je buurman dat ook doet.”

Vertrouwen in maatregelen

Hoewel Melkert het ermee eens is dat de veiligheid nooit 100 procent zal zijn, heeft hij wel alle vertrouwen in de voorzorgsmaatregelen die momenteel gelden. “Mocht er in de keten alsnog iets misgaan, dat er toch iemand aan boord zit die besmettelijk is, die alle regels negeert of niet weet dat hij ziek is, dan weten we in de luchtvaart heel precies wie er aan boord is geweest en waar ze gezeten hebben.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | NOS
Beeld | iStock

Ook interessant