Nieuws

In vijf stappen van je smartphoneverslaving af

verslavingphone.jpg

Zeg eens eerlijk: als je die ping hoort, of als je dat lampje ziet flikkeren, brand je dan ook niet van nieuwsgierigheid? We lijken wel massaal verslaafd aan onze smartphone. Misschien vind je dat helemaal geen probleem. Zou je best wat willen minderen, dan heb je misschien wat aan dit vijfstappenplan.

Word je bewust van je smartphonegebruik
Bewustwording is de allereerste stap naar verandering. Vraag jezelf als je de behoefte voelt je telefoon te pakken eerst eens af waaróm je dat wilt doen. Is het uit verveling? Probeer dan een alternatief te bedenken. Ga een boek lezen bijvoorbeeld. Je kunt ook – o, ironie – bepaalde apps op je telefoon zetten die je helpen wat minder vaak online te zijn. Zo is daar Forest (voor Android en iOS), waarop je een bepaalde tijdsduur aangeeft waarop je geen telefoon wilt checken. Zolang je niet checkt, groeit er een boompje. Check je wel binnen de tijdslimiet, dan gaat je boom dood. Uiteindelijk kun je zo een heel bos planten, als je tenminste genoeg zelfdiscipline hebt natuurlijk. Ook de apps Moment (iOS) en Quality Time (Android) zijn beide goede en confronterende manieren om te zien hoe vaak je nu eigenlijk online bent.

Stel vaste smartphonetijden in
Wie aan het werk gaat met zijn telefoon direct náást zijn computer, moet wel heel erg sterk in zijn of haar schoenen staan wil-ie niet bij elke tring worden getriggerd om er direct op te reageren. Stel daarom bepaalde momenten in dat je van jezelf je telefoon mag checken. Je kunt bijvoorbeeld tien minuten voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat een rondje maken langs je mail, Instagram, Facebook en Twitter en de telefoon dan op stil zetten. Pas na een bepaalde tijdsduur die je met jezelf afspreekt ‘mag’ je weer even checken, waarna je weer een flinke werkspurt maakt.

Creëer smartphonevrije zones
Zorg voor bepaalde plekken waar je je smartphone echt niet aanraakt. Aan tafel bijvoorbeeld, als je aan het eten bent. Het is ongelooflijk ongezellig – en respectloos naar de kok bovendien – als iedereen door zijn timeline scrollt of mails wegwerkt terwijl ze aan de pasta bolognese zitten. Gebruik die tijd liever om bij te kletsen, plannen te maken en vooral van het eten te genieten; voor je het weet is alles op en heb je amper wat geproefd.

Maak écht contact in plaats van virtueel
Het is superhandig om met je smartphone iedereen in contact te staan. Het lijkt of we allemaal enorm sociaal betrokken zijn met elkaar, maar het is natuurlijk niet het echte werk. Dus doe het eens anders: ga langs bij de buurvrouw die terug is van een verre reis in plaats van haar Instagramfoto een hartje te geven, bel die vriend om te informeren naar zijn zieke moeder in plaats van een snel appje te sturen en verstuur een kaart in plaats van een virtueel berichtje naar die lieve tante. Misschien zijn ze verbaasd, maar wat zullen ze het waarderen.

Koop een wekker
Is het eerste wat je ’s ochtends doet – überhaupt vóór je je geliefde een kus hebt gegeven – je telefoon checken? Voor veel mensen geldt dat ze met de telefoon naar bed gaan en ermee opstaan. Terwijl het heel fijn kan zijn als je al dat nieuws, die berichtjes en andere prikkels nog eventjes buiten de deur houdt als je net wakker bent. Maar mijn telefoon is ook mijn wekker, zeg je nu? Koop dan een old school wekker en laat de telefoon uit zo lang als je het kunt volhouden.

Dit is een deel van een artikel uit Margriet 2018-12. Benieuwd naar alle tien de stappen? Je kunt deze editie nabestellen via Magazine.nl.

Tekst | Charlotte Latten

Lees ook

Bekijk ook

Artikelen van Margriet.nl gratis ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant